“Amper 7 procent van premies voor wagens boven 41.000 euro”

Amper 7 procent van premies voor wagens boven 41.000 euro

Dat men bij Open Vld niet gelukkig is met de démarche van coalitiepartner CD&V over de elektrische wagens was al duidelijk uit een eerste reactie van Mercedes Van Volcem. Maar ook de officiële reactie vanuit de liberale fractie is niet mals. Er is kritiek, zowel op de manier waarop CD&V nu met voorstellen op de proppen komt als op de inhoud ervan. CD&V lanceert donderdag in Het Laatste Nieuws en De Morgen een aantal voorstellen om de Belg groener te laten rijden. De partij stelt onder meer voor dat leasingfirma’s vanaf 2025 alleen nog elektrische wagens aanbieden aan hun klanten.

De partij wil ook de premies voor groene wagens hervormen. Zo wordt voorgesteld om de tegemoetkoming voor e-auto’s die minder dan 41.000 euro kosten op te trekken, en ze af te schaffen voor alle wagens die duurder zijn.



Tegen dat voorstel had Open Vld-politica Mercedes Van Volcem donderdagochtend al een eerste schot gelost. Ook de officiële reactie van de Open Vld-fractie plaatst kanttekeningen bij de plannen. Zo wijst Willem-Frederik Schiltz erop dat er eind 2016 781 aanvragen voor zero-emissiewagens waren. “Amper zeven procent van deze aanvragen betreft de categorieën van boven de 41.000 euro. Wanneer de middelen van deze zeven procent besteed worden aan de categorieën van onder de 41.000, zal dit maar een nihil verschil maken voor de goedkope categorieën”, aldus Schiltz.

De meeste aanvragen waren volgens Schiltz voor de Nissan Leaf en de Renault ZOE, beide modellen uit de categorie die in 2016 een premie van 5.000 kreeg. Schiltz reageert ook “verbaasd” op de CD&V-communicatie. “CD&V draait wel heel snel zijn kar. Bij de aanpassing van de procedure kortgeleden heeft de heer Bothuyne ook niks gezegd in commissie. Wat willen ze nu? Ik heb bovendien nog geen voorstel van dit plan gezien, meestal werken we constructief samen met onze coalitiepartners”, klinkt het scherp.

Volgens Schiltz moet gemikt worden op de vergroening van het volledige wagenpark, “dus ook de duurste categorie”. “Dit is bovendien de categorie met vaak ook de zwaarste wagens die ook meer verbruiken”, aldus Schiltz.

bron: Belga