Ringland-beweging: “Bom onder Oosterweel, niet onder Ringland en overkapping”

Het advies van de auditeurs van de Raad van State is een zoveelste opdoffer voor Oosterweel, maar hoeft dat niet te zijn voor Ringland en de overkapping van de Antwerpse ring. Dat stelt burgerbeweging Ringland. “Als de lopende MER-A102-R11bis bijgestuurd wordt door een onafhankelijk team van experts, kan dat de basis vormen voor de hele overkapping en kan de project-MER eind dit jaar rond zijn”, klinkt het. “Bovendien is er voor de overkapping geen GRUP nodig.” Ringland zegt de kritiek van de auditeurs van de Raad van State over het gebrek aan onafhankelijkheid bij de MER-coördinator zelf ook ervaren te hebben tijdens de MER-procedure rond de A102-R11bis, waarvoor de Ringlandplannen als alternatief waren ingediend. “Dat valt niet zomaar recht te trekken”, stelt de burgerbeweging van onder meer ingenieurs en architecten nu. “We roepen de overheid daarom op dit advies aan te grijpen om nu voluit de alternatieven voor het BAM-tracé een eerlijke kans te geven en geen energie en tijd meer te verliezen in juridisch verweer.”

Anders dan wat minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) meent, betekent het advies volgens Ringland niet dat ook de alternatieve tracés nu van tafel zijn en het nog jaren wachten zal zijn op een overkapping. De MER-procedure voor de A102-R11bis, een ander onderdeel van het masterplan voor de Antwerpse mobiliteit, loopt immers nog en kan volgens Ringland nog dit jaar bijgestuurd en afgerond worden om zo snel mogelijk voor een overkapping te gaan, zelfs zonder een verkeersinfarct te veroorzaken.



“Parallel kan natuurlijk doorgewerkt worden aan de derde Scheldekruising”, aldus Ringland. “Alles bij elkaar kan de einddatum van 2026 dezelfde blijven.”

bron: Belga