Generaties X, Y en Z willen geen jaarlijkse evaluatie

In heel wat bedrijven werken vandaag maar liefst vier generaties samen. Elk hebben ze eigen voorkeuren, gewoonten en wensen. Klopt het dat ze ook op een andere manier geëvalueerd willen worden?

Een medewerker van 26 jaar communiceert op een andere manier dan iemand van 56 jaar. “Zo ondervind ik zelf in ons bedrijf dat je je taal aanpast aan de generatie waarmee je spreekt”, zegt Frédérique Bruggeman (foto), managing director Belux voor Robert Half. Hetzelfde geldt voor de evaluaties, of functioneringsgesprekken zoals de rekruteringsspecialist deze liever noemt.

Hoe vier generaties verschillen

Hoe worden de vier verschillende generaties het liefst geëvalueerd?

  • De babyboomers hebben geen nood aan regelmatige functioneringsgesprekken. Ze wensen niet voortdurend geëvalueerd en bijgestuurd te worden. Ze weten welke richting ze uit moeten, en verwachten hierin gefaciliteerd te worden.
  • Generatie X, geboren tussen 1965 en 1977, vraagt al meer feedback. Ondanks hun ervaring, willen ze gerust wekelijks overleggen, projecten overlopen en hun functioneren bespreken. Een zekere vrijheid is wel belangrijk, met kennis van de spelregels.
  • Generatie Y, geboren tussen 1978 en 1989, vraagt veel feedback. Op hun vraag willen ze met hun manager of baas samenzitten. Of nog beter, kort overleggen zonder formeel rond de tafel plaats te nemen. Ze zijn heel teamgericht ingesteld. Ze wensen als team te scoren.
  • Generatie Z, geboren tussen 1990 en 2010, is constant in interactie met ervaren collega’s en leidinggevenden. Ze stellen graag veel vragen. Verder passen ze perfect in deze tijd. Ze zijn heel technologisch aangelegd en constant met verandering bezig.


“Elk bedrijf moet zelf uitzoeken wat werkt binnen haar cultuur, met haar mensen”, zegt Frédérique Bruggeman. “Algemeen zou ik zeggen dat het gedaan is met de klassieke HR-gesprekken die we kennen uit hiërarchische bedrijven. We werken vandaag in open en platte structureren waarin een andere evaluatiemethode hoort.”

Spreek altijd over…

Wel interessant is om deze drie thema’s te behouden in een gesprek:

  1. Groeipunten volgens hoe het functioneren vandaag verloopt.
  2. Doelstellingen en hoe deze te bereiken.
  3. Met ondersteuning van welke tools en support.