Volkswagen introduceert groene versie van iconische hippiebus

Volkswagen blaast zijn T1 nieuw leven in. De moderne versie is volledig elektrisch en komt in 2025 op de markt.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

Studenten uit de golden sixties herinneren zich ongetwijfeld het Volkswagen-busje. De hippiewagen van weleer was overal: het diende als camper, brandweer- en politiewagen en ook de melkboer reed ermee rond. Uit pure nostalgie zijn er verschillende mensen, clubs en bedrijfjes die oude exemplaren opkopen en restaureren naar moderne normen.

En ook Volkswagen springt op de retrokar. Tijdens een autobeurs in Detroit stelde het Duitse bedrijf de reïncarnatie van de T1 voor: de I.D. Buzz. De kersverse vierwieler is qua design geïnspireerd op de T1, maar wordt volledig elektronisch aangedreven. Met een volle accu moet de wagen zo'n 450 kilometer afleggen. De autogigant benadrukt dat de accu snel kan opgeladen worden, namelijk 80% in een half uur.

Foto Volkswagen

Met een lengte van bijna vijf meter en een breedte en hoogte van bijna twee meter, moet het technologische hoogstandje genoeg beenruimte geven om met acht mensen op pad te gaan. Maar het interieur kan naar eigen wens worden aangepast. Daarnaast zijn er twee compartimenten voor bagage.

Roadtrippen was nog nooit zo leuk

Het busje is bovendien volledig autonoom. Door te drukken op een toets kan het stuur wegklappen en schakelt de auto over op automatische piloot. Dan past de sfeerverlichting zich aan en kan de chauffeur zijn stoel 180 graden draaien om gezellig te keuvelen met de passagiers.

Opvallend is ook de User-I.D.. Dankzij dit snufje weet de auto exact wie de bestuurder is en worden de instellingen aangepast aan de voorkeuren van die persoon. Dat kan gaan van de favoriete radiozender, tot de ideale stand van je stoel of de airco.

Foto Volkswagen

Jammer genoeg gaat het om een conceptwagen die nog niet bestaat. Of de elektrische Microbus er ook echt komt, is dus de vraag. Herbert Diess, bestuursvoorzitter van Volkswagen, maakt zich sterk dat de wagen binnen acht jaar verkrijgbaar is. "De I.D. Buzz is modern, positief en gericht op de toekomst", zegt hij. "In 2025 willen we een miljoen elektrische auto's per jaar verkopen."