MasterCard is tuk op persoonlijke gegevens

Consumenten die een vlucht boeken, delen weldra ook hun schoen- en kledingmaat met de luchtvaartmaatschappij waarmee ze vliegen. Dat is althans het opzet van een patentaanvraag van MasterCard.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Aan de hand van rekeningen van de aankoop van kleding en schoenen kan MasterCard bij benadering berekenen hoeveel bijvoorbeeld iemand weegt. Die gegevens zouden door de luchtvaartmaatschappijen gebruikt kunnen worden om zetels aan passagiers toe te wijzen. Op die manier kan vermeden worden dat twee zwaarlijvige passagiers de hele reis oncomfortabel moeten zitten. Het dossier werd ingediend door Justin Xavier Howe, die voor MasterCard in totaal een veertigtal aanvragen rond intellectuele eigendomsrechten op punt zette.

Uitgebreid profiel

Op basis van de aankoopinformatie kan overigens niet alleen het gewicht van de eigenaar bepaald worden, maar ook de gezinssamenstelling, bepaalde muziek- en cultuurvoorkeuren, de eetgewoontes en het gewicht van de overige gezinsleden. Ook is het al bij al niet zo moeilijk om vast te stellen wanneer er aankopen gedaan worden voor een persoon buiten het gezin.

Het bedrijf benadrukt echter dat er op dit moment nog geen directe plannen zijn om het patent onmiddellijk te gebruiken. Maar het toont wel aan dat de eigenaars van betaalkaarten toegang hebben tot informatie die voor veel commerciële bedrijven bijzonder interessant kan zijn.

Waaier aan mogelijkheden

In de aanvraag wordt er vooral gehamerd op de interessante toepassingen voor de reiswereld, maar MasterCard benadrukt dat de applicatie voor een brede waaier van andere sectoren mogelijkheden biedt. Het bedrijf merkt daarbij wel op dat het de privacy van de klanten niet uit het oog wil verliezen en dat er bij dergelijke toepassingen steeds om toestemming van de betrokkenen zal worden gevraagd.