Japanse fastfoodliefhebbers kiezen beste burger

Foto McDonald's Japan

Na alle verkiezingen en referenda in 2016 zou je denken dat mensen electorale kwesties een beetje beu zijn in Japan. Niet zo in Japan, waar bezoekers van McDonald’s kunnen stemmen voor hun lievelingsburger.

Sterker nog, de twaalf deelnemende burgers zijn verdeeld in twee partijen, hebben elk een promotievideo en zelfs verkiezingsbeloften. De rode partij bestaat uit burgers met rundvlees, terwijl de blauwe partij broodjes met kip, vis of teriyaki bundelt.



Klanten die hun stem willen uitbrengen, kunnen dat doen dankzij een QR-code die ze bij aankoop krijgen. Het is ook mogelijk om om via Twitter steun te betuigen aan de lievelingsburger.

Uiteindelijk zullen twee hamburgers, één van elke partij, het tegen elkaar opnemen. De winnaar van de finale verkiezing zal een week lang zijn verkiezingsbelofte waarmaken. Die varieert van burger tot burger. Zo krijgt de Double Cheeseburger bijvoorbeeld één week lang een extra schijfje vlees en plakje kaas na de overwinning.