Charlie Hebdo verkoopt nog steeds iedere week achtduizend exemplaren

door
Belga
Leestijd 2 min.

Bijna twee jaar na de aanslag op Charlie Hebdo verkoopt het Franse satirische magazine in ons land nog steeds een veelvoud van wat ervoor over de toonbank ging. Volgens Tom Vermeirsch, commercieel directeur van distributiebedrijf AMP, heeft Charlie Hebdo nog iedere week een oplage van 8.000 exemplaren in ons land. Voor de aanslag was dat amper 400 à 500. De aanslag op 7 januari 2015 op Charlie Hebdo luidde met andere woorden niet het einde in van het blad. Want niet alleen in België blijven de verkoopcijfers hoog. "Over de grenzen heen verkoopt Charlie Hebdo toch enkele honderduizenden stuks. Onlangs kwam er zelfs nog een Duitstalige versie bij. Het is cynisch, maar sinds de aanslag is het een zeer rendabel blad geworden", zegt Vermeirsch.

Van het eerste nummer van Charlie Hebdo vlak na de aanslag werden er ongeveer 500.000 exemplaren verkocht in ons land. "De Belgen kochten het magazine toen vooral uit steun. De oplage is sindsdien uiteraard gezakt, maar nu blijft ze min of meer stabiel. Er blijkt veel interesse voor het blad. Tot voor de aanslag kenden velen Charlie Hebdo niet, nu staat het op de radar."

In het verleden was Charlie Hebdo bovendien slechts in enkele honderden winkels te koop. Nu verkopen 3.000 krantenwinkels het magazine, of ongeveer 80 procent van het totaal. "En opvallend: ook in Vlaanderen zijn er goede verkoopcijfers."

Vandaag ligt overigens een speciale editie van Charlie Hebdo in de rekken. Op de voorpagina: "2017, enfin le bout du tunnel." (2017, eindelijk het eind van de tunnel.) Met daarbij de tekening van de lange loop van een geweer, vastgehouden door een moslimterrorist.

bron: Belga