Oud-student Antwerpse Modeacademie is meest invloedrijke figuur in modewereld

Designer Demna Gvasalia of fashion house Balenciaga poses with his award after being named winner of the International Ready-to-Wear Designer award during the British Fashion Awards 2016 in London on December 5, 2016. / AFP PHOTO / Daniel LEAL-OLIVAS

Demna Gvasalia, een oud-student van de Antwerpse Modeacademie, is door de toonaangevende modewebsite ‘Business of Fashion’ uitgeroepen tot ‘Person of The Year’. Die titel gaat elk jaar naar een persoon met een grote impact op het wereldwijde modelandschap.

Erg verrassend is de keuze voor Gvasalia echter niet. Zo gooit hij al enkele seizoenen op rij hoge ogen met zijn eigen label Vetements en wordt ook zijn werk als creatief directeur van Balenciaga erg gewaardeerd.

“Het is de verdienste van deze ontwerper dat couture een gevoeligheid voor streetwear heeft ontwikkeld bij zijn label Vetements, maar ook bij zijn werk voor Balenciaga. Die invloed sijpelt door naar de hele modewereld, waardoor zijn de stem met de meeste impact had in 2016”, schrijft Business of Fashion over hem.

Succesverhaal

In het begin van zijn carrière stond Gvasalia mee aan de wieg van het avant-gardelabel Vetements, dat door de modepers op handen gedragen wordt. In tegenstelling tot andere merken ontwerpt Vetements immers maar twee collecties per jaar die in beperkte oplage te verkrijgen zijn.

“Onze creativiteit moet de markt voor zijn en iets aanbieden wat er nog niet is, de markt uitdagen en ervoor zorgen dat de markt het wil”, zo luidt zijn visie op mode. Het blijkt een succes, want de oversized hoodies, bloemenjurken, scheef afgeknipte jeansbroeken en T- shirts met het logo van DHL behoren tot de meest gewilde stukken ter wereld. Ondanks de hoge prijzen gaat zijn kledij als zoete broodjes over de toonbank.

Gvasalia studeerde in 2006 af aan de Antwerpse Modeacademie. Tussen 2009 en 2013 werkte hij voor het invloedrijke label Maison Martin Margiela, waar hij verantwoordelijk was voor de vrouwencollecties. In zijn collecties voor Vetements en Balenciaga zien journalisten vaak invloeden van de esthethiek van Margiela.