Trein van 225 meter slijpt sporen van hogesnelheidslijnen

door
Belga
Leestijd 1 min.

Spoorinfrastructuurbeheerder Infrabel zet dezer dagen (of beter nachten) een slijptrein van liefst 225 meter in, met 96 slijpstenen, om het hogesnelheidsnet te onderhouden. In twaalf nachten tijd worden de ongeveer 450 kilometer sporen voor het hogesnelheidsnet onder handen genomen, een operatie die om de twee jaar moet worden herhaald. De pers kon de trein in de nacht van vrijdag op zaterdag aan het werk zien op de hogesnelheidslijn Leuven-Luik, waar op een gemiddelde werkdag 75 treinen passeren.

Slijptreinen zijn al langer te zien op de Belgische sporen, maar meestal zijn ze maar half zo spectaculair. "Het is de eerste keer dat een slijptrein in dubbele samenstelling op het Belgische spoornet wordt ingezet", zegt Infrabel-woordvoerder Frédéric Petit. "In Europa rijdt hij alleen op het Belgische en Franse spoorwegnet."

Sporen slijpen is de enige techniek om rails te onderhouden en hun levensduur te verlengen. Bij het slijpen wordt de toplaag van de spoorstaven preventief verwijderd. Dat leidt tot een "optimaal railprofiel", wat dan weer een positieve invloed heeft op de stabiliteit van het treinmaterieel en op het comfortniveau voor de reizigers, zegt Petit.

De slijptrein wordt gehuurd van het Zwitserse Speno, waarmee een contract werd ondertekend tot en met 2019. De trein neemt ook de klassieke sporen onder handen, maar dan wel in enkelvoudige samenstelling.

Het Belgische spoornet telt ongeveer 3.600 kilometer spoorlijnen of ruim 6.500 kilometer aan hoofdsporen.

bron: Belga