“Van de ene op de andere dag besloot ik voor fotografie te gaan”

Foto Marie Wynants

Bevreemdende beelden die veel elegantie uitstralen. Zo kan je het werk van fotografe en regisseuse Marie Wynants het best omschrijven.

Dit jaar was het jaar van de doorbraak voor Marie Wynants. Haar videoclips voor muziekgroepen als Bazart en het Oscar and the Wolf van Max Colombie werden gesmaakt door het grote publiek, maar ook de modewereld trok aan haar mouw. De 23-jarige Gentse werkte al voor bekende modehuizen als Ann Demeuleneester en Delvaux. Als sluitstuk van het topjaar is haar beste werk vanaf vandaag te bewonderen in de HAVN Gallery in Antwerpen.

Je omschrijft jezelf als een ‘post-epileptic photographer’, wat bedoel je daarmee?

“Ik ben iemand die heel heftig leeft. Vaak moet ik op de rem gaan staan om dingen rustiger aan te doen. Dit is ook te zien in mijn werk. Mijn foto’s zijn altijd heel dynamisch en er zit steeds een soort spanning in.”

“Mijn werk met modellen is echt een soort spel dat in gang gezet wordt. Het is uitdagen en geven, op zoek naar de juiste poses. Ik fotografeer ook graag tussen twee poses in, wanneer de modellen zich niet bewust zijn dat ze gefotografeerd worden. Hierdoor oogt het heel dynamisch.”

Mijn werk met modellen is echt een spel

Veel van de foto’s zijn dus spontaan getrokken?

“Mijn voorbereiding bestaat eigenlijk enkel uit op zoek gaan naar een geschikte locatie en een model. Ik spendeer heel veel tijd aan de casting. Voor mij is het belangrijk te weten wie er voor mijn lens staat en wat ik met die persoon kan doen.”

“De zoektocht naar het bevreemdende is het leukste aan het hele proces. Eigenlijk is het pas na de shoot dat ik echt zie waarover het gaat. Op buikgevoel selecteer ik dan de beste foto’s. Beelden die onmiddellijk aanspreken zijn meestal ook de beste.”

Tot je zesde middelbaar volgde je een dansopleiding, vanwaar die ommezwaai naar fotografie?

“Het lijkt wel of ik om de drie jaar een soort midlifecrisis heb. Vanaf mijn derde middelbaar volgde ik een dansopleiding, maar dan was ik dat plots heel beu. Daarom heb ik van de ene dag op de andere besloten om voor fotografie te gaan. Nu doe ik er ook video bij. Ik ben benieuwd wat de toekomst nog brengt.”

Hoe kwam je op het idee muziekvideo’s te maken?

“Ik ben daar gewoon ingerold. Mijn eerste videoclip was die voor de VUURWERK-remix van ‘Bunker’ (Balthazar, red.). Ik had meegeholpen met de voorbereidingen, zoals de casting en de kledij. Op de dag van de opnames viel de regisseur ziek uit. Omdat ik het dichtst bij het project stond, heb ik die taak dan op mij genomen. Puur toeval dus.”

De bevreemding is ook in de video’s terug te vinden. Hoe komt het scenario van zo’n video tot stand?

“Ik kijk eerst naar welke gevoelens iets bij mij opwekt en begin dan van daaruit te werken. Voor ‘Goud’ bijvoorbeeld heb ik heel lang met Mathieu Terryn (frontman van Bazart, red.) samengezeten. ‘Wat zegt dat voor u?’ We voelden het allebei aan als iemand die ergens naartoe wil lopen, maar er nooit geraakt. Het lopen heeft dus eigenlijk geen zin, je zou het kunnen zien als een metafoor van het leven.”

“Als je voor bepaalde merken of bands werkt, is het ook heel belangrijk rekening te houden met hun stijl. Die hebben ze opgebouwd door de jaren heen. Als fotograaf kan je je eigen zeg en invloed in een beeld steken, maar je moet wel de stijl van de band goed visualiseren. Anders valt hun identiteit weg.”

Tot slot: wie staat er bovenaan je verlanglijstje om te fotograferen?

“Dua Lipa! Haar manier van bewegen en uitdrukkingen passen heel goed bij mijn stijl.”

Armin Demuynck

 

‘MARIE WYNANTS’ door Marie Wynants

HAVN GALLERY
Geuzenstraat 5
2000 Antwerpen

VERNISSAGE:  Donderdag 15 december – vanaf 17u (privé)
EXPOSITIE:  16/12/2016  –  15/01/2017
(pers op afspraak)

Openingsuren:
Woensdag tot zaterdag (en koopzondag): 11u-18u
Extra opening op maandag 26 en dinsdag 27 december