"Trein zonder controleur doet niets af aan veiligheid"

De NMBS onderzoekt of het in 2020 op bepaalde lijnen treinen kan laten rijden zonder controleur. Door de operatie zou het maximaal 469 treinbegeleiders kunnen schrappen.
door
Xavier
Leestijd 2 min.

Een trein en een conducteur gaan samen als Nicole en Hugo. Maar als de nieuwe denkpiste van de NMBS-top in uitvoering wordt gebracht, dan zouden er tegen 2020 op bepaalde lijnen geen kaartjesknippers of abonnementenscanners meer te zien zijn.

De spoorwegmaatschappij wil zich competitiever maken met het oog op een vrije markt in de sector van het openbaar vervoer. Door de treinen om te vormen tot ‘one man cars', zou de NMBS het met 469 treinbegeleiders minder kunnen stellen. Dan zou het bedrijf wel de meest verregaande versie van het voorstel moeten uitvoeren.

Dat spreekt van een aanpassing van maximaal 20% van de treinverbindingen. Het zou dan voornamelijk gaan over landelijke lijnen rond steden en het GEN, het gewestelijk expresnet in en rond Brussel. Aan de IC-treinen tussen de grote steden wordt niet geraakt.

"Het voorstel bevindt zich nu nog maar in een testfase", zegt NMBS-woordvoerder Bart Crols aan Metro. "En het spreekt van zich dat de veiligheid in geen enkel geval erop achteruit mag gaan."

"Iedereen vloeit natuurlijk af"

Het nieuws dat 469 treinbegeleiders overbodig zouden worden, verontrust de vakbonden. Die verzetten zich officieel tegen treinen zonder begeleider, omdat dat nefast zou zijn voor de veiligheid. Maar het is geen geheim dat de bonden vooral tegen zijn omdat de NMBS de invoering van treinen zonder conducteur wil aangrijpen om verder te snoeien in het rijdend personeel. "Er zullen geen naakte ontslagen vallen", verzekert Crols. "De komende jaren gaan heel wat mensen op pensioen bij de NMBS. Iedereen zal natuurlijk kunnen afvloeien."

De spoorwegmaatschappij wil zich nog niet uitlaten over een raming van de benodigde middelen, maar De Tijd spreekt van 40 miljoen euro. Een trein zonder controleur vraagt investeringen in onder andere een automatische controle van de deuren, communicatie en nieuwe procedures. "Het project zal ongetwijfeld enkele kosten met zich meebrengen, maar het levert tegelijkertijd ook een besparing op", klinkt het bij de spoorwegmaatschappij.

(xvdl)