Mechelaars kunnen stadsadministratie voortaan via smartphone regelen

door
Belga
Leestijd 1 min.

De stad Mechelen biedt haar inwoners vanaf vandaag/woensdag een platform aan waarmee ze op een veilige manier officiële stadsdocumenten kunnen opvragen. Door de authentificatie MYDIGIPASS te gebruiken, zijn kaartlezer en e-ID overbodig. Mechelen is de eerste stad die gebruik maakt van dit platform. Digitaal documenten opvragen bij de stad Mechelen was tot hiertoe enkel mogelijk via een vast toestel of laptop en mits gebruik van een kaartlezer en e-IDkaart.

Het gebruik van MYDIGIPASS maakt dit overbodig. Het volstaat om eenmalig een account aan te maken en het systeem kan gebruikt worden voor het aanvragen van verscheidene documenten. Het werkt ook op tablets en smartphones. "Het enige wat je nodig hebt is een smartphone of tablet met internettoegang en je krijgt je documenten onmiddellijk in pdf-formaat en voorzien van een intellistamp in je mailbox", zegt schepen van ICT Stefaan Deleus. "Een enorme tijdswinst en dat gebeurt allemaal via een beveiligd platform."

VASCO Data Security heeft het systeem ontwikkeld. "De veiligheid staat bij al onze producten voorop en wij zijn erg trots dat de stad Mechelen is toegetreden tot MYDIGIPASS", zegt Bart Renard, directeur VASCO Data Security. "Inloggen kan op elk moment en van op elke locatie, de pincode dient als identificatiebewijs."

Naast de stadsdiensten kan men ook via MYDIGIPASS aanmelden op de website van de Mechelse bibliotheek.

bron: Belga