"Hey hoe gaat het" wil zelfdoding bij jongeren bespreekbaar maken

door
Belga
Leestijd 2 min.

De bewustwordingscampagne "Hey hoe gaat het" wil het taboe rond zelfdoding bij jongeren doorbreken en ijvert voor betere opvangmogelijkheden. Drijvende kracht achter het project is ondernemer Jean-Louis Coppers, gedelegeerd bestuurder bij CRiON. Zijn 22-jarige zoon stapte begin vorig jaar uit het leven en Coppers wil het verlies een positieve invulling geven.

"We willen voorkomen dat sommige jongeren suïcide als enige oplossing zien", zegt Coppers. "We stellen vast dat er al veel lovenswaardige initiatieven en preventieacties zijn, maar voor mij hebben ze te weinig bekendheid." Daarom werd de vzw "Tout bien - Okido" opgericht. Ze organiseert volgend jaar een themaweek.

De organisatie wil ook betere opvangmogelijkheden creëren voor mensen die een zelfdodingspoging ondernamen. "Vandaag worden zij en hun naasten vaak onvoldoende begeleid. De kans bestaat bovendien dat zij een nieuwe poging ondernemen, het is cruciaal dat hieraan gewerkt wordt."

In 2014, de laatst beschikbare cijfers, stierven 1.066 Vlamingen door suïcide, per inwoner is dat anderhalve keer meer dan het Europees gemiddelde. Jaarlijks zijn er 10.000 suïcidepogingen in Vlaanderen, ongeveer 30 pogingen per dag. "Jongeren en vooral jonge meisjes zijn de grootste risicogroep", zegt professor Gwendolyn Portzky (UGent), coördinator van het Vlaamse Expertisecentrum Suïcidepreventie (VLESP). "Elke poging moet zeer ernstig worden genomen. Vandaar dat preventie bij jongeren uiterst cruciaal is. Het taboe doorbreken is daarbij ontzettend belangrijk."

Actrice Barbara Sarafian engageerde zich als meter van het project. De vzw krijgt de steun van Boa.be, CRiON, Nenuphar, Voetbal in de Stad, Vlaams Welzijnsminister Jo Vandeurzen en het VLESP. Meer informatie op www.heyhoegaathet.be.

Wie vragen heeft over zelfdoding, kan terecht op het gratis nummer 1813 en www.zelfmoord1813.be.

bron: Belga