Financial Times verkoopt voor het eerst meer digitaal

Het Amerikaans zakenblad Financial Times heeft voor een mijlpaal in de journalistiek gezorgd: het haalt sinds kort meer inkomsten uit de verkoop van digitale kranten dan uit de verkoop van de papieren versie.
door
Lennart
Leestijd 1 min.

De krant ging in 2002 van start met de verspreiding van online abonnementen. Die handel is na de overname door het Japanse mediabedrijf Nikkei exact een jaar geleden enorm gestegen. Ze overstijgt momenteel zelfs het aantal aan de man gebrachte papieren subscripties.

De krant heeft zo'n 843.000 lezers, waarvan drie kwart de krant op computer, tablet of smartphone lezen. De Financial Times liet eerder dit jaar ook al weten dat het meer inkomsten heeft gegenereerd uit zijn inhoud dan uit de advertenties.

De stijging in digitale abonnementen is indrukwekkend en goed nieuws, al toont het ook de trieste realiteit van het ongehinderd dalen van de verkoop van papieren kranten. Die trend is niet alleen bij het zakenblad waar te nemen.