Facebook en co bundelen de krachten tegen terrorisme

Facebook, Microsoft, Twitter en YouTube slaan de handen in elkaar om terroristische boodschappen van hun sociaalnetwerksites te bannen. Doel is om alle terroristische propaganda via het internet zo snel mogelijk een halt toe te roepen.

Het voornaamste wapen in de strijd is een gemeenschappelijke databank waarin alle verwijderde foto’s en video’s met terroristische propaganda- of rekruteringsboodschappen verzameld worden. Elke foto, video of boodschap laat immers een digitale vingerafdruk achter. Aan de hand van die vingerafdruk kunnen de vier bedrijven terroristisch getinte inhoud in de toekomst sneller opsporen.

Toch zal geen enkel bericht automatisch verwijderd of geblokkeerd worden. Elk platform beslist voor zichzelf of een bepaalde boodschap strookt met de gedragscode. Verder kiest ook elk netwerk volledig onafhankelijk welke foto’s en video’s het uploadt in de databank. Het zal daarbij vooral gaan om extreme en flagrante beelden waarover geen enkele twijfel bestaat.

Zuckerberg vs. vals nieuws
Facebook voert echter niet alleen strijd tegen terroristische inhoud, maar ook tegen onjuiste nieuwsberichten. De Amerikaanse gebruikers van de sociaalnetwerksite krijgen bepaalde nieuwskoppen voorgeschoteld met de vraag hoe misleidend de inhoud ervan is. Daarbij krijgen ze vijf keuzes, variërend van ‘totaal niet misleidend’ tot ‘compleet misleidend’. Voorlopig gaat het om een testproject.

Verder liet CEO Mark Zuckerberg (foto) ook al weten dat gebruikers in de toekomst gewaarschuwd zullen worden als ze doorklikken op een verhaal dat door journalisten of factcheckers als onzin wordt bestempeld. Die nieuwsberichten krijgen dan sneller het label ‘onjuist’ opgeplakt. Tot slot werkt Facebook ook aan een nieuwe sectie waarin alleen erkende media hun verhalen mogen plaatsen.