Tientallen buurtbewoners bezoeken tramhelling op Antwerpse Frankrijklei

In Antwerpen hebben zo’n 150 bewoners van de Frankrijklei in Antwerpen een rondleiding gekregen op de werf van de tramtunnel die er momenteel wordt gebouwd. De werken zitten op schema, klinkt het. Momenteel wordt in Antwerpen druk gewerkt aan de Noorderlijn, een nieuwe tramverbinding naar het noorden van de stad. Ook de Noorderleien en verschillende kruispunten worden vernieuwd. Ter hoogte van de Opera komt een verkeersluw plein met enkel nog plaats voor plaatselijk verkeer en een tramlijn. Doorgaand autoverkeer gaat ondergronds. Trams vanaf de zuidelijke Leien sluiten ondergronds aan op de tunnel richting Deurne en Wommelgem.

Momenteel wordt volop gewerkt aan de tramtunnel onder het Operaplein. De ruwbouwwerken van de tunnel en de helling zijn nu zo goed als af en de aannemer is volop bezig met de technische installaties. Later worden ook autotunnels gebouwd.

De stad nam zondag zo’n 150 buurtbewoners op sleeptouw op de tramhelling, onder meer in aanwezigheid van schepen voor Mobiliteit Koen Kennis (N-VA). De inwoners zagen onder meer het niveau -3 van het station Opera, dat al sinds de jaren ’70 klaarligt, maar nog nooit werd gebruikt. Ook bleek dat dat station destijds werd gebouwd voor een metro, waardoor de spoorbedding momenteel nog dieper ligt tegenover de perrons dan voor de premetro die er gaat komen. De bedding wordt daarom opgehoogd.

Volgens mobiliteitsschepen Kennis wordt Opera met de drie spoorniveaus een waar verkeersknooppunt, samen met de Rooseveltplaats en het Astridplein. De werken zitten op schema, al zou nat weer de aanvoer van grond wel hebben vertraagd. De tunnel wordt nog vóór juni 2017 in gebruik genomen. Tegen dan worden de Leien ‘doorgeknipt’ omdat er een grote bouwput komt. Volgens de planning zijn alle werken tegen juli 2019 voltooid.

bron: Belga