Autobouwers investeren in laadpalennetwerk

Autobouwers BMW, Daimler, Ford en Volkswagen slaan de handen in elkaar voor de uitrol van een Europees laadpalennetwerk dat elektrische wagens onderweg van stroom voorziet.
door
Mare
Leestijd 2 min.

In eerste instantie komen er volgend jaar al 400 extra laadstations bij naast de Europese snelwegen. Elk van de stations wordt uitgerust met zeer krachtige laadpalen die elektrische auto's in een mum van tijd van voldoende stroom voorzien. Op langere termijn streven de vier autoconcerns naar een netwerk van zo'n 1000-tal laadpalen.

Het initiatief komt er omdat het gebrek aan laadpalen veel consumenten tegenhoudt om over te stappen op auto's die aangedreven worden door elektriciteit. Om die potentiële klanten toch over de streep te trekken, maakt het netwerk gebruik van de Combined Charging System (CCS). Dat is een technologie waarmee de meeste huidige en toekomstige generatie elektrische auto's geladen kunnen worden. Met een capaciteit tot 350 kW worden de batterijen dan ook razendsnel opgeladen.

Snelheid primeert

"Dit krachtige laadnetwerk geeft de automobilisten een nieuw sterk argument om voor elektrisch rijden te kiezen", zegt BMW-topman Harald Krüger. Zijn collega bij Ford, Mark Fields, benadrukt dat "een betrouwbare, ultrasnelle laadinfrastructuur belangrijk is om over te schakelen naar massaconsumptie."

De autobouwers geven nog mee dat ze wellicht zelf ‘substantiële investesteringen in het netwerk zullen doen, maar ook andere autobouwers worden aangemoedigd om hun steentje bij te dragen aan het netwerk. De joint venture staat eveneens open voor samenwerkingen met plaatselijke partners, klinkt het.

"Strijd nog niet gewonnen"

Volgens de Belgische autofederatie Febiac is het netwerk van ultrasnelle laadstations een goede evolutie, maar is de strijd nog lang niet gewonnen. "Er wordt aan steeds meer voorwaarden voldoen om elektrisch te gaan rijden", legt Febiac-woordvoerder Joost Kaesemans uit, "maar er blijft een grote nood aan een compacte, betaalbare en milieuvriendelijke 500 km-batterij die snel op te laden is". Verder pleit de federatie ook voor een betere omkadering waarin de productie, voorziening en opslag van elektrische energie beter wordt aangepakt.