Acht reistrends voor 2017

Booking.com heeft zich laten inspireren door aanbevelingen van reizigers en hun eigen ervaring in de online travel-technologie, en voorspelt acht reistrends voor 2017. Als we de website mogen geloven, gaan globetrotters volgend jaar op zoek naar rust, avontuur en authenticiteit.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

1. Directe voldoening 2.0

De smartphone heeft een belangrijke plek in ons leven verworven. Ook om een trip te plannen, doen we steeds meer beroep op technologie. Zo'n 52% van de reizigers zegt in de toekomst vaker reisapps te gebruiken. Van het zoeken van een lekker restaurant, tot het checken van het weer of profiteren van WiFi: je telefoon wordt een onmisbaar hebbeding op reis.

2. SanctuStays

We hebben het allemaal "druk, druk druk". Het is dan ook geen verrassing dat tot rust komen tijdens een wellnessweekend of spa-workshop populairder wordt. Booking.com voorspelt zelfs dat zogenaamde SanctuStays, resorts met een resem ontspanningsfaciliteiten, enorm in de smaak zullen vallen in 2017.

Foto Pexels

3. Zakenvakanties

2017 wordt het jaar van de zakenreiziger die op zoek is naar zen. Een businesstrip dat gecombineerd wordt met een bezoek aan een museum of een uitgebreide vakantie is geen uitzondering meer. Het fenomeen heeft zelfs een eigen naam gekregen: 'Bleisure', een samentrekking tussen business en pleasure.

4. Zin om te ontdekken

Als er iets is waar een doorgewinterde reiziger een hekel aan heeft, zijn het wel hordes andere toeristen. Ook volgend jaar gaan we dus op zoek naar nog onbekende, authentieke bestemmingen. Maar liefst 45% heeft zich voorgenomen om in 2017 een avontuurlijke bestemming te kiezen en 47% wil naar een exotisch oord.

Foto Pexels

5. Ecotoerisme of thuisblijven

Verantwoord reizen is een trend die blijft groeien in 2017. Ecotours, overnachten in een duurzame accomodatie en vervoersbedrijven die info geven over CO2-compensatie zijn daarbij een must.

6. Eenvoudig vermaak

Materiële eigendommen, poepchique hotels en peperdure toiletartikelen verliezen steeds meer van hun charme. Eigen vermaak en ervaringen opdoen wordt des te belangrijker.

Foto Pexels

7. Het menselijke aspect

Opvallend: vakantiegangers zijn steeds meer op zoek naar menselijk contact. Ze hechten dan ook meer belang aan vriendelijk en behulpzaam personeel. Vier op tien zou een locatie met meer dan drie negatieve recensies zelfs overslaan.

8. Fly me to the moon

Of het al voor volgend jaar is, is nog maar de vraag. Maar mensen zijn er rotsvast van overtuigd dat we steeds verder zullen reizen. Bijna de helft (44%) denkt dat het mogelijk is om in de toekomst een ticket te boeken naar de diepe oceaan, de maan of een ander verafgelegen plek in ons sterrenstelsel.

Foto Pexels