Dubbellaagtunnel is Europees unicum
De Nederlandse stad heeft binnenkort zijn eigen Ringland. Bovenop de tunnel komt immers een groene loper', een straat voor plaatselijk verkeer met in het midden een wandelboulevard met bomen. Zo'n 80% van het verkeer verdwijnt onder de grond.
Vier buizen
De vier tunnelbuizen van de nieuwe, 2,3 kilometer lange tunnel van de A2 door Maastricht gaan in de nacht van 15 op 16 december open. Dat heeft schepen van verkeer John Aarts van Maastricht gisteren laten weten.
De tunnel vervangt de oude stadspassage die vanwege de vele verkeerslichten voor veel files en vertragingen zorgde. De "stadstraverse" werd in de jaren zestig van de vorige eeuw aangelegd. Sindsdien veroorzaakt de viervaksweg lawaai- en stankoverlast. De eerste dubbellaagstunnel in Nederland krijgt de naam Koning Willem-Alexandertunnel.
Unicum
Volgens Dagblad De Limburger is voor het eerst in Europa een dubbellaagse tunnel aangelegd. Parijs kent weliswaar een duplex' tunnel waarbij de tunnelbuis in twee verdiepingen is verdeeld. Maar een 2,3 kilometer lange tunnel met vier tunnelbuizen is een unicum.
In totaal investeren de Nederlandse staat en andere overheden 850 miljoen euro in het project, weet de krant. Naar verwachting zullen private investeerders nog eens 300 miljoen euro uittrekken voor de ontwikkeling van de bovengrond. De bouw van de tunnel begon in 2011.
Files
Eenmaal klaar, moet er wel nog een half jaar gebouwd worden aan de aansluitingen op het omringende wegennet. Met name voor het lokale verkeer betekent dit nog even andere routes nemen. Medio volgend jaar moeten ook die aansluitingen gereed zijn. Omgevingsmanager Bart Grote van aannemerscombinatie Avenue2 zei te verwachten dat aan de dagelijkse files op de A2 aan weerszijden van de stad snel een einde komt.
Foto's Reen van Beek