Stichting Verkeerskunde sensibiliseert fietsers over dodehoekongevallen

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Vlaamse Stichting Verkeerskunde (VSV) wil met behulp van twee filmpjes die door een virtual reality bril kunnen bekeken worden fietsers sensibiliseren tegen dodehoekongevallen met rechtsafslaande vrachtwagens. De VR-brillen werden op de markt in Steenokkerzeel gelanceerd en ter plekke uitgetest door Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts. Het ene virtual reality-filmpje toont de realiteit vanuit de fietser die langs een vrachtwagen rijdt, het andere doet dat vanuit het perspectief van de vrachtwagenbestuurder die uitkijkt voor fietsers. Op het moment dat de vrachtwagen naar rechts afslaat, komt het in de filmpjes net niet tot een aanrijding. "De boodschap is duidelijk. Fiets nooit langs een vrachtwagen, maar blijf er altijd achter. Zo loop je nooit het risico om in de dode hoek terecht te komen", aldus VSV-woordvoerder Werner De Dobbeleer.

Jaarlijks rijden enkele tientallen vrachtwagens fietsers aan bij een dodehoekongeval, vaak met zeer ernstige gevolgen. In 2014 werden in Vlaanderen 31 dergelijke ongevallen geregistreerd en in 2015 38. In de meeste gevallen gaat om een aanrijding met rechtsafslaande vrachtwagens waarbij vrachtwagen en fietser op dezelfde weg én in dezelfde richting rijden. Dit soort ongevallen deed zich in de periode 2009-2013 in Vlaanderen jaarlijks 16 tot 27 keer voor. Hierbij vielen over de hele periode in totaal 6 doden, 30 zwaargewonden en 84 lichtgewonden.

De virtual reality brillen kunnen door politiezones, gemeenten, scholen, verenigingen, organisaties en bedrijven gevraagd worden voor sensibiliseringsacties. VSV beschikt ook over een netwerk van meer dan 100 vrijwilligers die hierbij de nodige duiding kunnen geven. Omdat jeugdige fietsers een bijzondere risicogroep vormen zal de VSV dit materiaal vanaf januari ook inzetten bij educatieve projecten in secundaire scholen.

Het VSV beschikt daarnaast overigens ook over ander sensibiliserend materiaal zoals een tuimelwagen die het nut van de veiligheidsgordel proefondervindelijk aantoont, impactweegschalen die een idee geven over de kracht van een botsing bij een bepaalde snelheid evenals tablets met remafstandsimulaties.

Bron: Belga