"Albert Heijn verlaagt prijzen als Test-Aankoop langskomt" (Colruyt)

door
Belga
Leestijd 1 min.

Supermarktketen Albert Heijn laat zijn prijzen bewust zakken als Test-Aankoop zijn jaarlijkse prijzenquête houdt. Dat beweert grote concurrent Colruyt zaterdag in de kranten van Mediahuis, maar wordt door Test-Aankoop zelf "plausibel" genoemd. Door die tijdelijke forse prijsverlagingen probeert Albert Heijn Test-Aankoop te misleiden en zo als goedkopere supermarkt uit de vergelijking te ­komen.

"We ontdekten dat Albert Heijn ­vorig jaar al voor sommige producten zijn prijzen verlaagde tijdens de metingen. Dat gebeurde dit jaar ook bij de huismerken en de nationale merken", zegt Frans Colruyt, operationeel ­directeur van de Colruyt-groep. "Bovendien zien we dat eens de metingen van Test-Aankoop zijn uitgevoerd, Albert Heijn zijn prijzen opnieuw verhoogt."

Opvallend: het is Colruyt zelf dat de manipulatie van zijn concurrent ontdekte. De supermarktketen zegt wel dat Test-Aankoop niets fout doet. "Het is alleen jammer dat ze niet de middelen hebben om het hele jaar te meten zoals wij."

Daarom is Colruyt bereid 1 miljoen euro in een fonds te storten zodat Test-Aankoop meer armslag krijgt. Alleen mag de consumentenorganisatie geen geld uit de sector aanvaarden/

bron: Belga