Bedrijven lezen emoties van hun klanten met webcam

Steeds meer bedrijven gebruiken gezichtsherkenningssoftware om reacties van hun klanten te peilen. Zo kan je met een webcam zien wat iemand van je product vindt.
door
Jelle
Leestijd 1 min.

Het Financieele Dagblad (FD) sprak met VicarVision, een Amsterdams bedrijf dat zijn FaceReader, technologie die gezichtsuitdrukkingen kan interpreteren, recent beschikbaar maakte voor commerciële doeleinden.

Volgens Tjerk Kostelijk van VicarVision wordt de technologie al jarenlang gebruikt voor beveiligingsdoeleinden, maar komen de commerciële toepassingen nu pas op.

"Je kunt in de winkel een camera zetten bij een paar Nikes en nagaan hoeveel mensen daarnaar kijken", zegt Kostelijk aan FD. FaceReader wordt door zo'n 120 commerciële bedrijven gebruikt.

Geuren testen

Wereldwijd zijn er meerdere bedrijven die de mogelijkheden van gezichtsherkenning voor commerciële doeleinden aftasten. Zo liet het bedrijf achter het schoonmaakmiddel Tide verschillende geuren testen, waarna de reacties met gezichtsherkenningssoftware geanalyseerd werden. Ook Honda, Unilever en Mars peilen op die manier naar reacties.

Als je op de website van de Britse openbare omroep surft, kunnen je emoties geregistreerd worden via je webcam. Zo gaat BBC na hoe lezers reageren op advertenties. De bezoeker van de website moet wel zijn toestemming gegeven hebben.