De digitale duizendpoten van de ‘iPad-school’

‘Vernieuwen om te verbeteren’, zo klinkt de leuze van de secundaire school Sint-Jozef Sint-Pieter. Omdat alle leerlingen er les volgen met de tabletcomputer van Apple, kreeg ze als bijnaam ‘de iPad-school’. “Dit instrument biedt didactische mogelijkheden”, verzekert directeur Fransien Vandermeersch.

Zowel de leerlingen als de leerkrachten zijn sinds vier jaar verplicht om een iPad te bezitten. “Ik werk hier nog maar anderhalf jaar, maar ik probeer de iPad zoveel mogelijk in mijn lessen te integreren”, vertelt godsdienst- en geschiedenisleraar Jan Mestagh. “In de school waar ik voordien werkte, moest je naar de ICT-klas om iets op te zoeken. Als een leerling mij nu een vraag stelt, antwoord ik: ‘Zoek het op, hé!’”

Die digitale vrijheid brengt wel verleidingen met zich mee. “Wij hebben toegang tot Facebook en online games, maar ik zou me daar wel niet mee bezighouden. Dat wordt hier gecontroleerd!”, waarschuwt een leerling.

1Volgens directeur Rudi Boydens verwelkomt de school elk jaar nieuwe jongeren, die steeds meer met de iPad vertrouwd zijn. “Zij gebruiken de tabletcomputer voornamelijk voor ontspanning. Onze school staat dus voor de uitdaging om er een volwaardig leerinstrument van te maken.”

Het gebruik van de iPad leidt tot interactieve en dynamische lessen, waarbij de creativiteit van de leerlingen wordt geprikkeld. Met de iPad creëren ze bijvoorbeeld hun eigen film of graphic novel. In de les economie herhaalt de klas de leerstof aan de hand van een digitale quiz en zelfs voor fysica gaan ze zonder boeken aan de slag. “Omdat we creatief mogen zijn, onthouden we de leerstof gemakkelijker”, klinkt het op de schoolbanken.

In de les PAV (Project Algemene Vakken) leren jongeren de grootste Nederlandstalige dichters kennen aan de hand van de app PhotoSpeak. “Ik heb een foto van Herman de Coninck via het internet gevonden en ingevoegd in de app. Thuis zal ik nog een gedicht moeten inspreken. In de app zal de foto van de dichter uiteindelijk tot leven komen doordat zijn ogen en mond bewegen en het ingesproken gedicht wordt afgespeeld”, getuigt een leerling.

Evaluerenen evolueren

“Elk jaar proberen we het project te evalueren en bij te sturen”, zegt Vandermeersch. “Zo was ons verhaal in het begin radicaal digitaal. Nu beseffen we echter dat iPad en papier hand in hand moeten gaan, omdat uitgeverijen ons bijvoorbeeld niet in hetzelfde tempo volgen.”

De school probeert wel mee te evolueren met de leefwereld van de jongeren. Leerlingen laten hun leerkrachten bijvoorbeeld kennismaken met de nieuwste apps, om die de volgende dag in de lessen te gebruiken. De school wil ook de actualiteit in haar onderwijs betrekken. “Leerkrachten kunnen recente informatie op het internet terugvinden. Als ze die creatief voorstellen, genieten de leerlingen van eigentijds onderwijs”, besluit Boydens.

Over de auteur

foto-belgodyssee

Charlotte Knapen (foto links) is 22 jaar en komt uit Hasselt. Ze volgt de opleiding tot master in de journalistiek aan de KU Leuven, campus Brussel.

«Samen met mijn Franstalige partner Simon Breem (foto rechts) heb ik me gebogen over de toenemende digitalisering in het onderwijs. Ik bracht een bezoek aan de eerste Vlaamse school waar alle leerlingen les volgen en huiswerk maken met de iPad.»

Belgodyssee, een initiatief van VRT en RTBF, in partnerschap met het Prins Filipfonds, Metro en L’Avenir, bevordert de samenwerking tussen jonge journalisten in spe uit de verschillende gemeenschappen van ons land. Heel concreet werken de jongeren in tweetalige duo’s. Tijdens deze editie gaan ze op zoek naar de nieuwe vormen van leren. Charlotte Knapen trok naar de ‘iPad-school’ in Blankenberge.

Foto’s C. Knapen en Belgodyssee