Open Vld trekt voluit de kaart van de leerkracht

door
Belga
Leestijd 2 min.

Als het van Open Vld-voorzitster Gwendolyn Rutten afhangt, zet de Vlaamse regering de komende tijd in op het versterken van leerkrachten. Het gaat daarbij op het voorbereiden op de taken die van hen worden gevraagd, maar ook op het aantrekkelijker maken van het beroep, zodat de beste en meest enthousiaste burgers de stap blijven zetten om voor de klas te gaan staan. Die conclusie trok de liberale voorzitster uit een studiedag die Open Vld zaterdag organiseerde rond onderwijs. De partij riep 2016 uit tot haar onderwijsjaar. Zo stonden verschillende informele debatavonden in het teken van actuele onderwijskwesties. De studiedag in het Vlaams parlement vormde daarvan het sluitstuk.

In haar slottoespraak stond voorzitster Rutten stil bij verschillende onderwijsthema's, zoals kleuterparticipatie en meertaligheid in het onderwijs. Wat dat laatste betreft, beloofde Rutten dat haar partij de nek zal blijven uitsteken. Basisscholen mogen nu al vanaf het derde leerjaar lessen Frans, Engels of Duits aanbieden. Formules waarmee leerlingen inhoudelijke vakken krijgen in een andere taal, worden nu al gehanteerd in het secundair onderwijs. Open Vld wil die lesmethode ook in het basisonderwijs mogelijk maken.

"Maar", benadrukt Rutten, "alles staat of valt met de leerkracht. Zij zijn de spil van goed onderwijs. Onze opdracht ligt er dan ook in om, samen met de Vlaamse regering, te kijken hoe we leerkrachten sterker kunnen maken. Hoe we hen kunnen voorbereiden op de taken die van hen gevraagd worden. Hoe we het beroep aantrekkelijker maken".

De liberale voorzitster beseft dat het debat over het statuut daarin een rol speelt. "We gaan niet flauw doen. Dat speelt natuurlijk mee. En de minister van Onderwijs kan op onze steun rekenen om de lerarenloopbaan samen verder uit te tekenen". Maar voor Rutten gaat het om veel meer dan dat. "Die leerkracht heeft ook zelf ondersteuning nodig. Die vraagt ook perspectief in de loopbaan. Die wil ook zelf bijleren, en met nieuwe materialen en methoden werken. Een leerkracht vraagt eigenlijk meer vrijheid en minder betutteling en regelneverij uit 'Brussel'", luidt het.

bron: Belga