Hoe maak je atmosferisch foto’s bij weinig licht?

Weinig elementen zijn zo belangrijk voor een foto als de verlichting. Je mag het onderwerp en de compositie nog zo zorgvuldig gekozen hebben, als het beeld onder- of overbelicht is, was het hoogstwaarschijnlijk een maat voor niets. Heb je een foto-idee voor de Metro Photo Challenge dat zich in de vroege uurtjes afspeelt? Dan zullen onderstaande tips ongetwijfeld van pas komen.

Sluitertijd

Hoe langer je het lichtgevoelige element blootstelt aan de buitenwereld, des te meer licht er in beeld zal komen. Dat klinkt logisch, maar brengt toch enkele uitdagingen met zich mee. Een sluitertijd van enkele seconden kan zelfs in de meeste onderbelichte omstandigheden een geslaagde foto opleveren, al moet je dan opletten voor bewegingen. De kleinste aanraking zal bij een lange sluitertijd voor vage beelden zorgen. Een stevig statief en een stilstaand onderwerp zijn aangeraden, al is dat laatste niet per se nodig. Met een lange sluitertijd vervagen auto’s naar kleurrijke strepen van hun lichten, wat een uniek effect kan opleveren.

strepen

Diafragma

Nog een open deur: hoe hoger de f-waarde, hoe kleiner de opening van het diafragma (het schermpje voor de lens)en hoe minder licht je binnenkrijgt. Net als bij de sluiiter, is er hier sprake van een wisselwerking: naast minder licht, levert een klein diafragma ook meer scherptediepte. Meer licht via deze instelling betekent dat de achtergrond minder scherp wordt. Daarmee kan je natuurlijk experimenteren: een scherp onderwerp tegen een wazige achtergrond kan een erg mooi effect geven.

licht

ISO-waarde

De ISO-waarde bepaalt hoe lichtgevoelig je sensor is. Dit is de variabele bij uitstek waarmee je de sluitertijd of het diafragma kan compenseren zonder te morrelen aan de scherptediepte of bewegingsscherpte. Let wel op, hogere ISO-waarden verhogen het risico op ruis in de foto. Die korreligheid kan natuurlijk ook een toevoeging zijn, zeker bij zwart-witfoto’s.

iso
Het verschil tussen ISO 3200 en ISO 100 Foto: Wikimedia Commons

Geduld

De drie bovenstaande elementen zijn cruciaal bij het gebruik van je fototoestel, maar je kan ook wachten op externe factoren. Rond zonsopgang en –ondergang spreken fotografen immers van het gouden uur. Dan is er meer indirect zonlicht, wat zachtere en rodere beelden oplevert. Dat geeft een haast magische touch aan je foto’s. Het kan dus lonen om op de staan bij het ochtendgloren of om te wachten tot avondval om je creatieviteit de vrije loop te laten gaan.

gouden-uur

Geslaagd om de perfect belichte foto te trekken, die ook nog eens aansluit bij de thema’s Home Traveling, The Travel of my Dreams of Travelers? Twijfel niet en stuur die in voor de Metro Photo Challenge! Wie weet mag jij dan binnenkort aan de slag met een splinternieuwe Canon EOS 5D Mark IV of vertrek je naar het mysterieuze Paaseiland!