"Docks Bruxsel is niet bang van concurrentie"

Morgenvroeg opent een fonkelnieuw shopping district zijn deuren in het centrum van de hoofdstad. Met zijn 110 winkels wil Docks Bruxsel de zone rond het kanaal nieuw leven inblazen.
door
Matthias
Leestijd 2 min.

Zowat 39.000 m² winkelruimte, 12.000 m² recreatieruimte en acht miljoen verwachte bezoekers per jaar. Docks Bruxsel, het nieuwste Brusselse shoppingcenter, zou de handel in het gewest weleens een stevige stroomstoot kunnen geven. Voor zijn officiële opening morgen om 10u belooft het nieuwe shopping district een feestelijk sfeertje. De twee komende weekends zitten propvol animatie, met dans, concerten en dj nights.

Midden in de stad

Docks Bruxsel moet Brussel helpen «vernieuwen». Het ligt vlakbij het station van Schaarbeek en is dus makkelijk bereikbaar met de trein. Maar er rijden ook enkele trams (3, 7) en bussen (47, 58) naartoe. Tot slot is er ook plaats voor Cambio-auto's voorzien, 1.700 parkeerplaatsen en 200 fietsenparkings.

De projectontwikkelaars zetten vooral het «diverse, evenwichtige en harmonieuze» aanbod van Docks Bruxsel in de kijker. Naast de vele winkels vind je er ook bars, restaurants en een cinema. De Franse groep Koezio opent er bovendien zijn allereerste Belgische site. Het gaat om een ludiek, stedelijk concept, een soort van overdekt Fort Boyard, dat ook openstaat voor bedrijven die een teambuilding willen organiseren.

De kanaalzone nieuw leven inblazen

«Docks Bruxsel is ontworpen als een stedelijke link tussen het centrum en de toekomstige ontwikkeling van Schaarbeek», benadrukken de verantwoordelijken van het project. Met zijn oppervlakte van 4 ha is het nieuwe winkelcentrum de eerste stap in de complete reorganisatie van de 30 ha errond. Het doel is de oevers van het kanaal een nieuwe dynamiek te geven, naar het voorbeeld van zowat alle grote Europese steden die hun ontwikkeling organiseren rond een rivier.

Docks Bruxsel wil geen winkelcentrum "zoals alle andere" zijn. “We mikken op een stevig cultureel programma”, zegt Katrien Giebens, marketingmanager van projectontwikkelaar Jones Lang LaSalle.

De komende jaren zouden nog twee andere shoppincenters, Uplace en Neo, hun deuren openen. Bent u niet bang van te veel concurrentie?

"De drie projecten liggen op tafel en er zijn studies uitgevoerd naar hun leefbaarheid. Dat wil zeggen dat de aanwezigheid van drie nieuwe winkelcentra geen probleem is. Er is genoeg marge om ze te bouwen."

Waarmee onderscheidt Docks Bruxsel zich van de concurrentie?

"We zijn de eerste die zijn deuren opent. Tegen de tijd dat de anderen dat ook doen, zullen wij al een gevestigde waarde zijn. Maar we willen vooral meer zijn dan een winkelcentrum. We bieden een mix van commerciële en culturele activiteiten."

Hoezo?

"Docks Bruxsel moet een plaats zijn waar geleefd wordt, met winkels, cinemazalen, bars en restaurants… We zullen een echt cultureel programma aanbieden. Tot het einde van het jaar gaan we vooral onze naamsbekendheid vergroten met de traditionele activiteiten (Sinterklaas, Kerstmis…). Maar vanaf januari beginnen we met het organiseren van allerlei culturele evenementen. Daarmee willen we het verschil maken." (cg)

Foto's Docks Bruxsel en R.V.