Virus aan de haal met DNA van zwarte weduwe

Als je spinnen nog niet eng vond, zal dit onderzoek je misschien van gedachten doen veranderen. Wetenschappers hebben ontdekt dat een virus in spinnen de genetische code van zwarte weduwes overneemt. Zo staat te lezen in Nature Communications.
Kevin

Het onderzoek van Sarah en Seth Bordernstein van de Amerikaanse Vanderbilt Universiteit spitst zich toe op het WO-virus. Dat is een virus in spinnen en insecten dat uitsluitend Wolbachia-bacteriën aanvalt. Om zich te kunnen verspreiden, moet het virus door de celmembranen van de bacterie breken. Om zich daartegen te wapenen, nemen bacteriële virussen bruikbare stukjes DNA over van hun doelwit over.

De studie naar het WO-virus heeft aangetoond dat het microscopisch wezentje ook de genetische code voor de aanmaak van latrotoxine heeft overgenomen. Dat is een actief bestanddeel in het neurotoxische gif van de zwarte weduwe. Het virus zou de stof aanwenden om de celwanden af te breken.

Hoewel eerder gedacht werd dat bacteriële virussen enkel DNA kopiëren bij bacteriën, is nu Wikidus duidelijk dat ze ook afkijken bij hun gastheer. Dat is logisch volgens de microbiologen, aangezien het virus ook moet opboksen tegen het immuunsysteem van de spin. Hoe dit juist gebeurde is niet duidelijk. Het is mogelijk dat een Wolbachia-bacterie dit eerst kopieerde en de genetische code vervolgens werd overgenomen door het WO-virus.