Zeven tientonners op tien houden te weinig afstand

Belga / A. Dehez

Zeven van de tien truckbestuurders rijden te dicht op voorliggers. Bijna de helft van de chauffeurs geeft ook toe een bericht of e-mail te hebben verzonden van achter het stuur.

Een vrachtwagen is door zijn gewicht een gevaarlijk voertuig op de weg en dat is bij een deel van de personen in de vrachtwagencabines al goed doorgedrongen. Een enquête van het Belgisch Instituut voor Verkeersveiligheid en de Transportfederaties UPTR, Febetra en TLV leert dat meer dan drie kwart van de truckers het afgelopen jaar een pauze nam omdat ze zich te moe voelden. Toch zijn er nog steeds enkele werkpunten.



Drie keer zo gevaarlijk

Het belangrijkste is misschien wel de afstand die vrachtwagens houden ten opzichte van andere, meestal zwakkere voertuigen. Zeven op de tien chauffeurs geef toe soms te dicht bij hun voorligger te rijden. Dat zou een verklaring kunnen zijn voor de vele ongevallen op de snelweg waarbij een tientonner achteraan inrijdt op een ander voertuig.

Het is ook geen toeval dat vrachtwagenongevallen op snelwegen bijna twee keer zo vaak voorkomen als ongevallen met andere personenwagens of motoren. De ernst van truckongevallen is bovendien bijna drie keer zo groot als die van ongevallen met andere weggebruikers.

Voorts geeft 42% van de truckers toe het afgelopen jaar wel eens zonder gordel gereden te hebben. Een op de tien zegt achter het stuur te zijn gekropen nadat hij of zij alcohol gedronken had. Dat laatste cijfer is wel opvallend lager dan de 43% bij autobestuurders.

Maar de andere weggebruikers zijn ook niet heilig. Zo vinden truckchauffeurs dat auto’s hen bij het verlaten van de snelweg te vaak de pas afsnijden en te nonchalant rijden. Bovendien zouden ze te snel afgeleid zijn en vaak vergeten om hun richtingaanwijzers gebruiken.