Vier van vijf Reyerstunnels krijgen nieuw dak voor heraanleg Reyerslaan

door
Belga
Leestijd 2 min.

Vier van de vijf tunnels van het Reyerscomplex zijn in zo'n slechte staat dat zij een grondige renovatie en een nieuw dakbedekking moeten krijgen vooraleer de Reyerslaan kan worden heraangelegd tot een stadsboulevard. Door de werken vervalt de voorlopige heraanleg van de Reyerslaan, maar de definitieve heraanleg blijft voorzien voor midden 2019. Dat verklaarde Brussels minister van Mobiliteit en Openbare Werken in de bevoegde commissie in antwoord op een serie vragen van Cieltje Van Achter (N-VA), Marc Loewenstein (DéFI) en Boris Dillès (MR). Enkel de renovatie van de tunnel richting centrum kan nog wachten, stelde de minister. De tunnel van en naar Montgomery en van een naar Meiser dienen een nieuwe dakbedekking te krijgen oor de herinrichting van de Reyerslaan. Ook de in- en uitgangen van de tunnels zullen worden aangepast in overleg met de omwonenden. "De slechte staat is niet enkel veroorzaakt door het gebrek aan onderhoud, maar ook het gebruik van slechte materialen en de slechte bouwmethode", stelde Pascal Smet. Door de werken aan de tunnels dienen er omleidingen te worden voorzien, waardoor de tijdelijke heraanleg van de Reyerslaan geschrapt wordt. Maar de definitieve heraanleg van de laan zal zoals voorzien tegen midden 2019 rond zijn, maakte de minister zich sterk.

Minister Smet verklaarde nog dat de kosten van het onderhoud van de tunnels - het elektromechanische gedeelte en de reiniging - vorig jaar zowat 5 miljoen euro bedroegen. De civieltechnische werken kosten in 2015 1,2 miljoen voor het onderhoud van de kunstwerken, een kleine 1,9 miljoen voor onderhoud van de voegen en afdichtingen voor de waterdichtheid en 1,4 miljoen voor het onderhoud van de relingen en vangrails.

Aan de noodzakelijke werkzaamheden voor de heropening van de Stefaniatunnel bedroeg 7,2 miljoen euro, 1,6 miljoen voor de electromechanische uitrustingen en 5,6 miljoen voor de civieltechnische werken. De renovatie van de Montgomerytunnel zit op schema en zal midden december afgerond zijn, aldus Smet. De voorziene kosten lopen voor de civieltechnische werkzaamheden op tot 2,3 miljoen en voor de electromechanische werken tot 1,8 miljoen euro.

bron: Belga