Meer aandacht voor postnatale depressie

door
Belga
Leestijd 1 min.

Er komt meer aandacht voor postnatale depressie, niet alleen bij de mama's, maar ook bij de partners. Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin Jo Vandeurzen heeft vandaag in Genk de campagne 'Ik hou van mama, ze hoeft niet perfect te zijn' gelanceerd. Met de campagne willen het Agentschap Zorg en Gezondheid en Kind en Gezin het taboe dat rond postnatale depressie heerst, doorbreken. "Tien tot twintig procent van de mama's krijgt een postnatale depressie, en vijf à tien procent van de partners", legt Leen Du Bois van Kind en Gezin uit. "Als de mama al lijdt aan een postnatale depressie, stijgt de kans dat de partner het krijgt tot 24 à 50 procent".

De campagne is bedoeld voor de ouders, hun omgeving en zorgverleners en moet op de signalen wijzen van een postnatale depressie. "Somberheid en lusteloosheid die langer dan 10 à 14 dagen na de geboorte blijven aanslepen, zijn niet meer te wijten aan zogenaamde 'babyblues'", aldus Du Bois. In erge gevallen kan een postnatale depressie leiden tot opname en zware therapie.

De campagne werd vandaag door minister Vandeurzen gelanceerd in het Huis van het Kind in Genk. Rompertjes met de boodschap 'Ik hou van mama, ze hoeft niet perfect te zijn' zullen worden uitgedeeld aan kersverse ouders. Bij Kind en Gezin zullen de hulpverleners extra vorming krijgen om de signalen snel te herkennen.

bron: Belga