Sp.a: "Opbrengst kilometerheffing moet naar fietspaden gaan"

Meer dan de helft van de fietspaden langs de Vlaamse gewestwegen zijn niet in orde. Daarom stelt sp.a voor om een deel van de opbrengst van de kilometerheffing voor vrachtwagens te investeren in veiligere fietspaden. 
door
Liesbeth
Leestijd 2 min.

Voor veel fietsers is het een ware calvarietocht om elke dag met het stalen ros op school of werk te geraken. Dat blijkt ook uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), waarover De Morgen schrijft. Ruim 4.450 kilometer van de 7.650 fietspaden langs de gewestwegen voldoet niet aan de normen van de overheid. Ze zijn bijvoorbeeld te smal of liggen niet ver genoeg van het autoverkeer.

Om deze problemen weg te werken, is meer dan 467 miljoen euro nodig, of ruim 100.000 euro per kilometer. Sp.a-fractieleider in het Vlaams Parlement Joris Vandenbroucke heeft berekend dat met het huidige investeringsregime het nog zeker vijf jaar duurt eer alle fietspaden aan de gewestwegen in orde zijn. Daarom stelt hij voor om een deel van de opbrengst van de kilomterheffing te investeren in een betere fietsinfrastructuur.

Ben Weyts, daarentegen, ziet daar niet meteen de noodzaak van in. Zo investeert de Vlaamse overheid sinds 2011 rond de 90 miljoen euro per jaar in fietspaden. Dit jaar zal dat budget stijgen naar ongeveer 92 miljoen euro. "Tegen het einde van deze regeerperiode zullen we de kaap van 100 miljoen euro zelfs ronden", vertelt Jeroen Tiebout, woordvoerder van de mobiliteitsminister, aan Metro. "Dat is een minimum en daar kan nog altijd meer bijkomen. Maar de opbrengsten van de kilometerheffing zullen naar de wegeninfrastructuur gaan", ketst hij het idee af.