Hotel Mama draait op volle toeren

Bijna vier op de tien Belgische Millennials blijft plakken in het ouderlijke nest, zo blijkt uit een nieuw rapport van Keytrade Bank. Ze doen dat voornamelijk om meer geld te sparen en te kunnen reizen. 

Dat het goed is bij mama en papa. Dat bewijst een onderzoek bij 1.000 Belgische jongeren tussen 18 en 34 jaar in opdracht van Keytrade Bank. Ruim 39,5% woont nog thuis en ongeacht de leeftijd denken ze dat allemaal nog minstens vier jaar te doen. Van uitstel komt afstel, zo lijkt het wel. Voornamelijk mannen zijn de koning van de nestklevers: zij verwachten dat ze nog 4,8 jaar thuis blijven wonen, terwijl dat bij de vrouwen 3,7 jaar is.



Net als hun ouders, zijn de Belgische jongeren ook spaarkampioenen. Zo zet de overgrote meerderheid (82,5%) elke maand een beetje geld opzij op het spaarboekje. Gemiddeld gaat het om bedrag van 394,5 euro, een vijfde van het inkomen. «Millennials volgen de gouden spaarregels die de vorige generatie met de paplepel ingegoten kreeg: sparen, sparen en nog eens sparen. Maar alternatieven blijven onderbenut», licht Steven De Backer, Head of Communication van Keytrade Bank toe aan Metro. Volgens de studie doet slechts 39,9% aan pensioensparen en 13,8% aan beleggen. De rest waagt zich hier niet aan omdat ze er maar weinig van snappen of omdat ze geen vertrouwen hebben in beleggen. «De millennials zijn de generatie bij uitstek om extra schwung te brengen in de economie, maar hun financieel gedrag staat daar haaks op.»

Door langer onder de vleugels van moederlief te vertoeven en dankzij het ambitieuze spaargedrag, kunnen ze volop van het leven genieten. Jongeren die thuis blijven geven bijvoorbeeld meer geld uit aan luxeproducten als kledij, technologie en festivals. De reismicrobe is eveneens een goede motivator om geld opzij te leggen. Voor 32,2% staat financieel succes gelijk aan regelmatig op reis gaan. Die vakanties behoren zelfs tot de grootste uitgavenposten van de millennials (zie infographic).

infografiek-metro