Strijd voor duurzame vis

Vandaag begint de Bewuste Visweek, waarmee natuurorganisatie WWF mensen wil aansporen om vis te kopen die duurzaam gevangen of gekweekt is. En die actie valt niet in dovemansoren, want volgens een studie hebben Belgen steeds meer aandacht voor verantwoorde vis op hun bord.

De leuze ‘vrijdag visdag’ is al lang passé, want we eten steeds meer vis. Jammer genoeg gaat deze evolutie gepaard met overbevissing. Recente cijfers van de Amerikaanse Food and Agriculture Organization (FAO) hebben aangetoond dat wereldwijd bijna een derde (31,4%) van de visbestanden overbevist wordt. Ruim 58% wordt volledig benut. “Hierdoor zijn verschillende soorten met uitsterven bedreigd. En het probleem wordt alleen maar groter door de groeiende wereldbevolking”, legt Koen Stuyck van het Belgische WWF uit aan Metro. “Daarnaast worstelen we met problemen als illegale vangst en bijvangst. Zo eindigen jaarlijks maar liefst 275.000 zeeschildpadden in de visnetten.”



Ook kwekerijen die niet goed beheerd worden, kunnen een reeks negatieve effecten teweegbrengen. Denk aan waterverontreiniging of het verstoren van lokale levensgemeenschappen. “Als we een gezonde zee willen, moeten we duurzame visserijen en verantwoorde viskweek stimuleren”, benadrukt Stuyck.

Die oproep vindt steeds meer weerklank, want zo’n 66% van de Belgen is van mening dat er alleen visproducten van een duurzame bron gekocht moeten worden zodat het ruime sop gezond blijft. Dat blijkt uit een studie van het onderzoeksbureau GlobeScan bij 16.876 consumenten, waaronder 851 landgenoten. Ruim 65% is bereid om andere vissoorten te kopen als deze duurzamer zijn, en bijna de helft (48%) wil dieper in de buidel tasten voor verantwoorde vis. Om consumenten te helpen kiezen voor de juiste vis, zijn er twee labels in het leven geroepen (zie kader hieronder).

“Er is steeds meer bewustzijn, zoveel is duidelijk”, gaat Stuyck verder. “Net daarom nemen ook steeds meer supermarkten deel aan de Bewuste Visweek. Zij voelen de vraag van de consument en willen ook zelf hun steentje bijdragen.” Tijdens de derde editie van de Bewuste Visweek nemen Albert Heijn, Aldi, Carrefour Hypermarkten, Carrefour Market, Colruyt, Delhaize, Lidl, Okay en Spar deel aan het initiatief. Een week lang zetten zij verantwoorde vis, schaal- en schelpdieren in de kijker.

(ldc)