"Helft viseters wil meer betalen voor gecertificeerd duurzaam visproduct"

door
Belga
Leestijd 1 min.

De helft (48 procent) van de Belgische visliefhebbers is bereid om meer te betalen voor zijn vis als die gecertificeerd duurzaam is. Dat blijkt uit een studie in opdracht van keurmerk MSC. Deze week is het Bewuste Visweek, een initiatief van milieuorganisatie WWF en de keurmerken MSC (duurzame wilde visvangst) en ASC (verantwoorde viskweek). De initiatiefnemers verwijzen naar cijfers van het Wereldvoedselagentschap om het belang van duurzame vis te benadrukken: 31,4 procent van 's werelds commerciële visbestanden wordt overbevist, 58,1 procent wordt volledig benut en slechts 10,5 procent wordt onderbevist. "Het stimuleren van een duurzame visserij en een verantwoorde viskweek is van groot belang voor een gezonde zee", luidt het.

Vandaag zijn er in België 100 MSC-gelabelde producten en 500 ASC-gelabelde producten op de markt. De Bewuste Visweek moet die duurzaamheidslabels extra onder de aandacht brengen. Negen grote supermarktketens zullen er deze week extra aandacht aan besteden. En dat is nodig, zo blijkt uit de studie, want slechts 26 procent van de Belgische consumenten herkent het blauwe MSC-keurmerk. In onze buurlanden is het logo al beter bekend.

bron: Belga