Bicky Burger slaat bal mis met Facebookpost over Alzheimer

Bicky Burger is met een Facebookbericht omtrent de Wereld Alzheimer Dag van afgelopen woensdag behoorlijk de mist ingegaan. Onder een foto van een ouder koppel dat een hamburger nuttigt staat er: “Om het half uur een Bicky kunnen eten zonder schuldgevoel #tochéénvoordeel #dagvandeAlzheimer”.

Marketinggewijs was dit geen sterke zet en uiteraard kreeg Izico, het moederbedrijf, tonnen kritiek over zich heen. ‘Ik hoop dat iedereen die aan deze campagne meewerkte alzheimer krijgt’, was een van de eerste reacties op het Facebookbericht.



“We zijn door verschillende mensen die te maken hebben met dementie gecontacteerd”, zegt Jurn Verschraegen, directeur van Expertisecentrum Dementie Vlaanderen, aan de redactie.be. Hij wijst erop dat zulke smakeloze posts gevoelig liggen, zeker op Wereld Alzheimer Dag. “Bovendien trekt de commentaar bij de foto de ziekte in het belachelijke. Alzheimer is de meest voorkomende vorm van dementie. Maar het is geen gouden regel dat patiënten na een halfuur iets vergeten, zeker niet in de beginfase.”

Verschraegen is alvast blij dat Bicky Burger de post heeft verwijderd.

Foto Facebook / Bicky Burger