Mark Zuckerberg is voor 40% van de Millenials een rolmodel

Volgens een nieuwe studie is het rolmodel voor 40% van de Millenials, dat zijn mensen geboren tussen 1982 en 2004, niemand minder dan Mark Zuckerberg. Bovendien vertoont deze bevolkingsgroep zes keer meer kans om een winkel te openen dan babyboomers.
door
Tom Kostermans
Leestijd 1 min.

Om inzicht te krijgen in de toekomst van werk, deden GoDaddy en Morar Consulting onderzoek bij 7.291 werkende Millenials in de Verenigde Staten, Australië, Brazilië, Canada, China, Hongkong, Indië, Mexico, Singapore, Turkije en het Verenigd Koninkrijk. Uit het onderzoek blijkt dat 36% van de deelnemers het plan voor ogen heeft om zelfstandige te worden. Het kunnen bepalen van de eigen werkuren blijkt hierbij de hoofdoorzaak. Millenials hebben een meer ondernemende geest dan babyboomers (geboren tussen 1946 en 1964).

Terwijl 30% de ouders als rolmodel beschouwt, is Mark Zuckerberg voor 40% het grootste voorbeeld. Het onderzoek toonde eveneens aan dat technologie de belangrijkste drijfveer is om zichzelf te blijven ontwikkelen. Toch zegt één op drie dat de introductie van nieuwe technologieën, we spreken hier over de laatste vijf jaar, het werk op een negatieve manier beïnvloedt en 10% is van mening dat het tot veel ontslagen leidt.

Veel babyboomers raken stilaan pensioengerechtigd, maar één op vijf is niet van plan om te stoppen met werken.

Foto AFP / M. Ngan