Vorig jaar vielen er 14 doden bij verkeersongevallen met elektrische fietsen

Vorig jaar vielen er 14 doden bij verkeersongevallen met elektrische fietsen

Veertien mensen zijn vorig jaar om het leven gekomen bij een verkeersongeval met elektrische fietsen. Dat blijkt uit cijfers van het Belgisch instituut voor verkeersveiligheid (BIVV). Daarnaast zijn er in 2015 ook 496 mensen gewond geraakt bij dergelijke verkeersongevallen, onder wie 80 zwaargewonden. Hoewel dit waarschijnlijk nog een onderschatting van het werkelijke cijfer is, “is de elektrische fiets niet onveiliger dan gewoon fietsen”, zegt Stef Willems van het BIVV. Uit cijfers van Traxio, de sectorfederatie voor twee- en vierwielers, blijkt dat meer dan 25 procent van het totaal aantal verkochte fietsen een elektrisch model is.
Een stijgende populariteit impliceert echter ook een toename van het aantal elektrische fietsen in de ongevallenstatistieken. In 2015 werden er 510 verkeersslachtoffers genoteerd die reden met een elektrische fiets, goed voor vijf procent van het totaal aantal geregistreerde fietsslachtoffers. “We weten dat dit nog steeds een onderschatting is omdat de betrokkenheid van een elektrische fiets nog niet altijd correct wordt aangegeven”, zegt Willems.

Van die 510 lieten er 14 het leven en raakten er 80 zwaargewond. In verhouding vallen er zo wel meer doden en zwaargewonden met elektrische fietsen (3 en 16 procent) dan bij gewone fietsen (1 en 9 procent).
Meer dan 65 procent van de slachtoffers is 54 jaar of ouder en in bijna zes op de tien gevallen is het slachtoffer een vrouw, blijkt voorts nog uit de BIVV-cijfers.



Toch is enige nuance op zijn plaats, zegt Willems. “We staan zeker positief ten opzichte van de elektrische fiets. De baten van het fietsen zowel naar gezondheid als mobiliteit en milieu toe zijn nog altijd hoger dan de kosten. En dat geldt zeker voor oudere mensen. We raden oudere mensen wel zeker aan om een helm te dragen. Een val heeft voor hen vaak ernstigere gevolgen dan voor jonge mensen.”

bron: Belga