Colruyt vervoert personeel in ‘kantoorbus'

Urenlange files, onverwachte omleidingen of pech onderweg? Het zal de werknemers van de Colruyt in Halle worst wezen. Dankzij een speciale kantoorbus beginnen ze onderweg immers al aan de werkdag.
door
Mare
Leestijd 2 min.

Sinds vorige week zet de bus elke dag om 7.30 uur vanuit Gentbrugge koers richting Halle. Naast de 24 werknemers heeft deze kantoorbus ook draadloos internet, een koffiemachine, een vestiaire, een printer en een toilet aan boord. Zo hebben de passagiers alles bij de hand om de werkdag een vliegende start te geven.

Het enthousiasme bij de werknemers is dan ook groot en de beschikbare stoeltjes worden in een mum van tijd gereserveerd. "Ik kom altijd met de auto naar Halle, maar kan dan onderweg niets doen", klinkt het bij Saartje Van Cauwelaert in De Tijd. "De rit met de kantoorbus duurt een half uur langer, maar ik kan nu de hele tijd werken. En op deze manier leer ik ook eens nieuwe collega's kennen."

Mobiel klaslokaal

Toch was het niet evident om het project op touwen te zetten: om één bus te vullen zijn er heel wat geïnteresseerde kandidaten in één regio nodig. Initiatiefnemer jan Deman van de West-Vlaamse Vereniging van Autocarbedrijven spreekt over 250 personen om een bus van 25 plaatsen elke dag vol te krijgen.

Het is trouwens ook niet de bedoeling dat de bus na de ochtendshift op stal blijft totdat het tijd is om terug naar Gentbrugge te keren. Twee dagen per week wordt de kantoorbus door het bedrijf PraktijkCoach gebruikt als klaslokaal om overal in Vlaanderen software-opleidingen te geven aan dokters en apothekers die door hun onregelmatige werkuren weinig mobiel zijn. Ook Colruyt zelf zou de bus regelmatig willen inzetten als leslokaal.

Winstgevend

Het proefproject, dat Office on Wheels gedoopt werd, zal zes maanden duren en kon rekenen op ruim 330.000 euro aan innovatiesubsidies van de Vlaamse Overheid. Uiteindelijk besliste de Izegemse busmaatschappij Mandel Car om de bus op te kopen en uit te baten. De kostprijs van het project wordt voorlopig gedeeld door alle betrokken partners. In de toekomst is het echter wel de bedoeling dat bedrijven als Colruyt zelf voor de volledige prijs opdraaien en dat de bus rendabel wordt.