Brusselse Week van de Gastronomie: met mes en thefork

Lege restaurants in Brussel? Nee hoor! Onze hoofdstad heeft opnieuw de smaak te pakken, zeker als het van thefork afhangt. De populaire app organiseert van 16 september tot 2 oktober het festival van de gastronomie. Smullen tegen een vriendenprijs in Brusselse sterrenrestaurants, het kan, maar snel reserveren is de boodschap. Metro wilde weten hoe de vork in de steel zit en sprak met Quentin Walravens, de oprichter van het Belgische filiaal van thefork.
door
Matthias
Leestijd 4 min.

Hoe ben je in dit culinaire avontuur gerold?

"We maken deel uit van het Franse moederbedrijf thefork. Omdat ik het zo'n goede formule vond, heb ik hen twee jaar geleden gecontacteerd. Zes maanden later zijn we hier online gegaan. Vandaag is thefork een succesvol internetbedrijf dat deel uitmaakt van TripAdvisor. Deze laatste is met 480 miljoen unieke bezoekers per maand de belangrijkste tool om een kwalitatief restaurant te vinden. Ons doel is om van thefork de belangrijkste app te maken om een tafel te vinden. I want to book a restaurant, I think thefork. Dat is onze ambitie."

Hoe werkt het?

"Als je bijvoorbeeld om half negen 's avonds een tafel wil boeken, vind je via onze site of app meteen een aantal restaurants waar nog plaats is. We gaan net zoals in de luchtvaart- en hotelsector te werk volgens het Yield Management principe. We bieden aan het juiste aantal klanten het meest optimale product, tegen de beste prijs. Een restaurant werkt immers zoals een hotel of een vliegtuig. Er zijn soms lege plaatsen en dat kost geld. We zorgen dus niet alleen voor een tafel, maar je kunt bij ons ook last minute promoties vinden."

En met dit culinaire festival bieden jullie nog meer buitenkansjes?

"Dit is het vierde festival. Het is een gastronomisch feest waarbij de deelnemende restaurants een prachtige buitenkans bieden aan onze klanten om hun keuken te ontdekken."

Is het nodig?

"Sinds de aanslagen kent de Brusselse horeca een moeilijke periode. Toch hebben we met de thefork sommige restaurants kunnen helpen om het hoofd boven water te houden. Er zijn helaas ook zaken die hun deuren moesten sluiten, omdat ook wegenwerken en mobiliteitsproblemen geen zoden aan de dijk hebben gebracht. Nu gaat het gelukkig weer beter."

Hoe exclusief is dit festival?

"Deze actie loopt enkel via thefork. Bijna alle restaurants op onze site bieden een korting aan, van 30 tot 50 procent. Sterrenzaken zoals La Paix creëerden voor onze klanten een speciaal menu. Normaal betaal je er gemiddeld 180 euro per persoon, maar tijdens deze actie kan je er een vijfgangenmenu degusteren met aangepaste wijnen voor 100 euro, zonder verrassingen. Je moet je wel haasten om van twee sterren te genieten bij bijvoorbeeld Sea Grill, Chalet de le Fôret en La Villa in the Sky. Maar ook na dit festival loont het om te surfen op onze site. Zaken zoals La Truffe Noir willen geen lege tafels en doen bij ons geregeld promoties."

Zijn er ook nieuwe adressen die de moeite waard zijn?

"Er zijn net enkele restaurants met ons in zee gegaan, La Buvette in Sint-Gillis, Senzanome die net verhuisd zijn van Schaarbeek naar de Sablon en Why van tweesterrenchef Bart De Pooter. We geven maximale zichtbaarheid aan al die heerlijke keukens."

Wat bieden jullie nog meer?

"Bij ons vind je veel inspiratie. Heb je zin in een mediterrane keuken of gewoon Belgische kost, dan vind je met enkele muisclicks de juiste adressen. Als de klant bij ons gereserveerd heeft, kan hij bovendien ook zijn of haar beoordeling geven. Commentaren die beledigend of racistisch zijn, publiceren we natuurlijk niet."

Hoeveel bezoekers hebben jullie per dag?

"We hebben gemiddeld 5000 bezoekers per dag. In Brussel zijn er maar liefst 80.000 gebruikers die al minstens tweemaal bij ons reserveerden. In Parijs, dat evenveel restaurants telt als België, komen er per maand 1.500.000 reserveringen binnen. Het potentieel is enorm."

Wat levert het voor jullie op?

"Het is gratis voor de restaurateurs om op onze site te staan. Als een klant echter via ons een tafel reserveert, betaalt het restaurant een commissie: 1,5 euro voor een lunch en 2 euro voor een diner. Dat is alles."

Krijgen trouwe klanten een extraatje?

"De klant kan getrouwheidspunten of Yums verzamelen. Elke reservering op thefork levert 100 Yums op, met 1.000 Yums kan je al genieten van een 10 euro-reductie. 2.000 Yums leveren 25 euro op. Vergeet niet dat je met die punten ook aan de slag kan in alle restaurants die wereldwijd met ons systeem werken, van Nederland en Portugal tot Brazilië en Australië. Met thefork kan je binnenkort dus bijna overal een tafel vinden."

Tekst Arne Rombouts, Foto's AFP en R.V.