Een jaar later: nog lang niet ‘Uber and out’

Vandaag start de Week van de Mobiliteit. Toevallig viert Uber-X op hetzelfde moment zijn eerste jaar in Brussel. De veelbesproken taxidienst kon rekenen op felle tegenwind van de traditionele taxisector en de Brusselse regering, maar is populairder dan ooit.

Voor het ontstaan van Uber moeten we terug naar 2008. Twee mannen probeerden in Parijs vergeefs een taxi te pakken te krijgen. De dikke druppels die met bakken uit de hemel vielen, betekende niet veel goeds voor hun humeur. Pas een halfuur later reden ze door naar hun eindbestemming: een congres waar ze te laat, doorweekt en geïrriteerd arriveerden. De twee mannen waren de ondernemers Travis Kalanick en Garrett Camp, en uit hun frustraties ontsproot het idee van Uber, een dienst waarbij je gemakkelijk een taxi kan nemen via een mobiele app.



Weerstand

Zo gezegd, zo gedaan. Vandaag, zo’n acht jaar later, is het bedrijf volgens de meest recente berekeningen van het gerenommeerde zakenblad Wall Street Journal maar liefst 51 miljard dollar (45 miljard euro) waard en rijden er Uber-chauffeurs rond in 502 steden. Maar die evolutie ging niet zonder slag of stoot. Over de hele wereld, en zeker in Europa, kreeg de controversiële taxidienst de wind van voren, omdat de bestuurders niet de juiste licenties bezitten of omdat de lage tarieven voor oneerlijke concurrentie zorgen.

450 chauffeurs en 47.000 gebruikers

Ook in Brussel viel het doek over uber-POP, de lowcostservice waarbij gewone particulieren met hun wagen de ritten uitvoeren. Maar in de plaats kwam een jaar geleden uber-X. Die dienst werkt krak hetzelfde als uber-POP, maar gebruikt professionals. Ondertussen zijn dat er al zo’n 450. Ook heeft de applicatie al meer dan 47.000 actieve gebruikers achter zich geschaard, die gemiddeld vijf minuten op hun ritje moeten wachten.

De alternatieve taxidienst benadrukt bovendien dat ze niet vervangend, maar aanvullend werken. Zo start of eindigt 28% van de ritten in de buurt van een metrostation. Mensen die een slechte busverbinding hebben, doen dus blijkbaar voor een deel van het traject beroep op een chauffeur van uber-X. Voor de rest van het traject rekenen ze nog steeds op het openbaar vervoer.

Safety first

Om het imago op te krikken, hamert het bedrijf op meer veiligheid op de baan. Na een nachtje uit kiezen heel wat jongeren volgens Uber voor de alternatieve dienst om thuis te geraken. Zo vindt bijna één rit op vijf plaats op donderdag-, vrijdag- of zaterdagavond. Om deze prioriteit in de verf te zetten, heeft Uber de handen in elkaar geslagen met Responsible Young Drivers (RYD), de organisatie die vooral bekend is van haar ritten op feestdagen als oudjaar. Samen zullen ze onder meer grote evenementen afstruinen met een soort kiosk. Daar kunnen feestgangers een blaastest uitvoeren. Als ze te veel gedronken hebben, krijgen ze een rit met korting.

In de toekomst denkt Uber alleen aan uitbreiden. Met stip bovenaan op de planning staat bijvoorbeeld UberEats, dat maaltijden van je favoriete restaurants aan huis levert. Deze dienst bestaat al in achttien steden en moet binnenkort ook uitgerold worden in onze hoofdstad. Daarmee is Uber niet aan zijn proefstuk toe, want eerder bracht het al kant en klare maaltijden van Point Albert en Balls & Glory rond. Andere ludieke acties die de revue gepasseerd zijn, zijn het bezorgen van kerstbomen, ontbijtmanden met Valentijn of ijskoude pintjes aan voetbalfans tijdens het EK. Ook de verovering van andere steden als Antwerpen, Gent en Charleroi staat nog op de planning, maar eerst moet de dienst op punt staan in Brussel.