UHasselt claimt doorbraak in ontwikkeling efficiënte batterijen

door
Belga
Leestijd 2 min.

Het onderzoek naar een betere, efficiëntere generatie van lithium-ion batterijen zet sterk in op de ontwikkeling van steeds kleinere (nano)materialen. Maar die nanodeeltjes leiden niet systematisch tot betere resultaten, zo blijkt uit een internationale studie van de UHasselt. Het onderzoek is "een grote stap in de zoektocht naar het ideale batterijmateriaal", aldus de onderzoekers donderdag in een persbericht. Lithium-ion batterijen zijn alomtegenwoordig, onder meer in smartphones en laptops. Onderzoekers zijn voortdurend in de weer om de autonomie van de toestellen, en dus de energetische waarde van de batterijen, op te drijven. Ook voor elektrische wagens is het vinden van lichtere en efficiëntere batterijen dé grote uitdaging. Wereldwijd zijn duizenden onderzoekers bezig met de ontwikkeling van betere batterijmaterialen. Daarbij wordt vooral gebruik gemaakt van nanotechnologie, waarbij steeds kleinere deeltjes worden ingezet om de capaciteit van de batterij op te drijven.

Maar die nanotechnologie komt de efficiëntie van de batterij niet altijd ten goede, zo blijkt uit een onderzoek van prof. dr. Frank Renner en doctoraatsstudent Boaz Moeremans (UHasselt). Ze ontdekten dat er bij nanostructuren zich een vloeistoflaag aan het batterij-oppervlak vormt, waardoor de lithium-ionen niet vlot kunnen bewegen en de kleinste poriën niet als toegangspoort tot de elektrode dienen. "En dus kan je het volledige potentieel van de batterij niet gebruiken", concluderen Renner en Moeremans, die ook meteen een methode hebben ontwikkeld waarbij dat probleem zich niet voordoet.

De resultaten zijn volgens de onderzoekers een grote stap in de zoektocht naar de blauwdruk van het ideale batterijmateriaal. "De volgende stap is om, gebaseerd op onze bevindingen, een nieuwe generatie batterijmaterialen met een zeer hoge energiecapaciteit te ontwikkelen", zegt prof. Renner. "Het commercialiseren hiervan zal de deur openzetten voor een toekomst waarin de elektrische wagen eerder regel dan uitzondering is."

De technologie zal ook worden toegepast in de ontwikkeling van zonnepanelen voor thuisgebruik.

bron: Belga