Eén op de vijf kinderen slaat ontbijt over

Maar liefst één op de vijf kinderen slaat het ontbijt over en daarom lanceert Lidl een gezonde sensibiliseringsactie voor ouders en kinderen. Een gezond ochtendmaal is immers essentieel om de dag goed te beginnen. De actie wordt gekoppeld aan een scholenwedstrijd, gezonde kassa’s in de supermarkten en een interactieve online-test met aanbevelingen voor een gezond ontbijt of snack op www.groteontbijtensnacktest.be.

Er wordt te vaak van uitgegaan dat het tussendoortje in de voormiddag als vervanger kan fungeren en het zijn trouwens de ouders die niet altijd het goede voorbeeld geven. Een derde van hen ontbijt niet elke dag. Voor één op de vijf van de ondervraagde ouders gaat het ochtendmaal vooral gepaard met stress. Bovendien eten we ’s morgens te veel zoetigheden en te weinige verse producten. Twee derde van de ouders zegt dat hun kinderen vrij mogen kiezen wat ze als ontbijt eten. Brood met zoet beleg staat met stip op de eerste plaats. Cornflakes en ontbijtgranen komen op de tweede plaats. Brood met hartig beleg staat op drie en yoghurt en vers fruit sluiten de rij.



Scholen moeten bewijzen dat ze het goede voorbeeld geven. De winnende klassen krijgen een reuzeontbijt voor de hele school. Verder lanceert Lidl deze maand de gezonde kassa waar ouders en kinderen voor hun impulsaankopen verwend worden met lekkere en gezonde verse groenten- en fruitsnacks, zoals blauwe bessen, snacktomaten, snackkomkommertjes, snackappelen en een kindersnackbox.

Foto Pixabay