Piloot vliegt verkeerd en belandt 6.500 kilometer van zijn bestemming

An AirAsia Airbus A320 airplane (bottom) is seen on the tarmac preparing for departure at the low-cost carrier Kuala Lumpur International Airport 2 (KLIA2) in Sepang on August 20, 2015. Malaysia's Budget carrier AirAsia was expected to announce its second quarter earnings later on August 20. AFP PHOTO / MOHD RASFAN / AFP PHOTO / MOHD RASFAN

Een chauffeur die een verkeerde afslag neemt of de weg even kwijt is, kan altijd zijn trots inslikken en een voorbijganger om hulp vragen. Een piloot kan dat jammer genoeg niet en zo is een toestel van Air Asia in Melbourne geland, terwijl de eigenlijke bestemming Kuala Lumpur was.

De verdwaalde piloot steeg vorig jaar in maart op in Sydney, met als bestemming Kuala Lumpur in het noordwesten. In plaats van de hoofdstad van Maleisië, landde het vliegtuig enkele uren later in Melbourne, ten zuidoosten van Sydney. Een hele reeks foutjes liggen aan de basis van deze dwaling, die verklaard worden in een recent onderzoek van het Asutralian Transport Safety Bureau (ATSB).

Omdat de oorbescherming van de kapitein kapot was, wisselden hij en zo copiloot de taken voor het vertrek. Zo gaf de kapitein de coördinaten in voor vertrek. Daarbij maakte hij echter een foutje, waardoor het navigatiesysteem 11.000 kilometer uit koers was. Volgens het ATSB had dat niet alleen een negatief effect op de navigatie, maar ook op een aantal foutmeldingen.

Zo kreeg het cabinepersoneel meerdere foutmeldingen gekregen, maar daar niets mee gedaan. Eentje was volgens de copiloot te snel om te kunnen verstaan, terwijl een ander alarm afging omdat ze op het punt zouden staan iets te raken. Omdat ze aan het opstijgen waren op een schijnbaar lege startbaan, negeerden de piloten het bericht.

Pas wanneer het vliegtuig in autopiloot begon af te buigen in de vliegroute van een andere startbaan, begonnen de piloten zich zorgen te maken. Toen waren ze al aan het vliegen. Pogingen om de situatie recht te zetten, verergerden de foutjes in het navigatiesysteem.

Opnieuw landen in Sydney was enkel mogelijk met een visual approach, waarbij geland wordt zonder hulp van de navigatiesystemen. Omdat het weer en de zichtbaarheid drastisch verergerd waren in Sydney, kregen de piloten het advies om naar Melbourne te vliegen. Na drie uur aan de grond om de fouten recht te zetten, kon de vlucht eindelijk vertrekken richting Kuala Lumpur.

Foto AFP / M. Rasfan