Albert Heijn schrapt stripfiguren op snoepverpakkingen

De supermarktketen Albert Heijn bant stripfiguren op de verpakkingen van ongezonde tussendoortjes. Voortaan zullen de getekende helden enkel nog hun opwacht maken op de dozen van gezonde voedingsmiddelen. Dit moet ervoor zorgen dat kinderen op jonge leeftijd al leren om gezonde keuzes te maken.

Ook in ons land zullen alle snoepverpakkingen van het huismerk Albert Heijn tegen eind 2017 geneutraliseerd worden. Enkel op verpakkingen van gezondere snacks als zuivel, water, groenden en fruit zullen de cartoon-figuurtjes een plaats krijgen. Deze maatregel past perfect in het gezonde beleid dat de supermarkt nu al enkele maanden doorvoert.

Albert Heijn is echter niet de enige supermarkt die zijn best doet om de kinderreclame op snoepverpakkingen in te perken. Ook bij Carrefour en Colruyt leeft het thema. “We zetten geen K3 of Mega Mindy op de verpakkingen van onze huismerken”, verklaart Baptiste van Outryve, de woordvoerder van Carrefour in De Tijd. Bij Colruyt heerst er een soortgelijk discours: daar wordt er voortdurend gewerkt aan het gezonder maken van het assortiment aan huismerkproducten. Delhaize heeft geen afbeeldignen van teken- of stripfiguren op zijn huismerken.

Vorig jaar ontstond er commotie rond het thema naar aanleiding van een campagne van de Nederlandse organisatie Foodwatch. Zij riepen Studio 100 op het matje voor het gebruik van figuren als Kabouter Plop, K3 en Mega Mindy op verpakkingen van ongezonde voedingswaren.