Sp.a wil spoor weer aantrekkelijk maken voor reiziger

door
Belga
Leestijd 2 min.

Meer en stiptere treinen, geen eersteklassewagons maar stiltewagons, een spoorspaarkaart en één tarief en dienstregeling voor het volledige openbaar vervoer. Dat zijn enkele voorstellen uit het spoorplan van sp.a dat kamerfractieleidster Meryame Kitir en kamerlid David Geerts vandaag voorstelden. Om de NMBS efficiënter te maken moet het hoge kader afgeslankt worden, Infrabel en NMBS opnieuw samengesmolten te worden tot één spoorbedrijf en het personeel weer naar waarde geschat worden. De trein moet de motor worden van een vlotte mobiliteit. "Een groeiscenario voor de spoorwegen is nodig en mogelijk", stelde Kitir. "De regering heeft al twee jaar alle touwtjes in handen. Maar behalve besparingen opleggen, gebeurt er niets", menen Kitir en Geerts.

Om het spoor aantrekkelijker te maken wil sp.a vooral inzetten op frequentere treinen, die ook vroeger en later rijden. Bijzondere aandacht gaat naar het aanbod op zaterdag: dat is de tweede drukste dag van de week, maar het aanbod is daar niet op afgestemd. De reiziger wil ook meer zitplaatsen. Daarom wil de partij af van de eerste klasse, die net meer van deze tijd is, en pleit ze voor een app die aangeeft waar er nog vrije plaatsen zijn en voor stiltewagons waar mensen rustig kunnen werken of lezen.

De trein dient ook financieel aantrekkelijk gemaakt te worden, door het invoeren van een mobiliteitsbudget en een systeem van 'trainmiles' naar analogie met de airmiles voor frequente vliegers of de spaarkaart in de supermarkt. Sp.a pleit ook voor één tarief voor trein, bus, tram of metro via een slimme MOBIB-kaart en één dienstregeling die op elkaar afgestemd is.

bron: Belga