Magazineverkoop blijft kelderen, ook kranten verliezen terrein

door
Belga
Leestijd 2 min.

De Vlaamse magazines blijven terrein verliezen, zo blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). In de periode tussen juli 2015 en juni 2016 verkochten uitgevers 7.001.460 weekbladen, een daling met 239.269 of 3,3 procent ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Teve-Blad, Story en Flair zijn de grootste verliezers. Ook alle kranten moeten inboeten op hun betaalde verspreiding op papier. Teve-Blad zag het aantal verspreide exemplaren met maar liefst 22,89 procent dalen van 199.005 tot 153.452. Ook Story en Flair moesten opnieuw fel inboeten: de verspreiding nam af met respectievelijk 21,28 procent tot 71.374 en 11,62 procent tot 58.330 exemplaren. Ook Tv Familie + Blik (69.174; -8,11 procent), Humo (99.250; -8,78 procent) en Dag Allemaal (266.872; - 8,83 procent) verliezen fors terrein. Dag Allemaal blijft wel nog steeds het grootste weekblad. Enige stijger bij de weekbladen is Tv Gids Primo, met 2,81 procent tot 120.162 verspreide exemplaren. Actuamagazine Knack kon 100.050 bladen aan de man brengen en houdt daarmee stand (-0,16 procent).

Een gelijkaardig beeld bij de maandbladen: bijna allemaal gaan ze erop achteruit, met Royals (9.560; -14,92 procent) en Psychologies Magazine (5.073; -11,57 procent) als grootste dalers. Marie Claire deed het opmerkelijk beter: het aantal verspreide exemplaren steeg met 10,22 procent tot 14.285.

Bij de dagbladen verliezen alle zeven Vlaamse kranten terrein wat betreft de betaalde verspreiding op papier. Alles samen gaat het om een daling van 4,09 procent tot 819.809 exemplaren per dag. De Morgen (38.927; -9,69 procent) krijgt de hardste klappen te incasseren, gevolgd door Gazet van Antwerpen (84.014; -5,67 procent) en Het Nieuwsblad (231.565; -4,99 procent).

Als ook de digitale abonnementen worden meegerekend, zijn er wel twee kranten die erop vooruitgaan: De Tijd (41.529; +3,10 procent) en De Morgen (54.910; +2,12 procent).

bron: Belga