EasyJet-vlucht moet rechtsomkeer maken door kibbelend personeel

AFP / J. Lago

Stel: je zit in een vliegtuig dat op het punt staat om op te stijgen. In je hoofd lig je al met een cocktail in de hand aan het strand. Dan hoor je dat het cabinepersoneel slaande ruzie krijgt over een flesje water. En tot je eigen, stomme verbazing zie je even later dat het vliegtuig terugkeert naar de gate in plaats van op te stijgen.

Dat is exact wat de passagiers van vlucht EZY835 overkwam. Bedoeling was dat het vliegtuig zou opstijgen om vanuit Londen Gatwick naar Belfast te vliegen, maar dat was buiten het kibbelende personeel gerekend.
Ook TV-presentator Dan Lobb zat aan boord en bracht op Twitter vol verbazing een live-verslag uit.

“Het is de eerste keer dat ik dít meemaak”, klinkt het verbaasd. “Mijn vlucht van easyJet keert terug naar de gate omdat cabinepersoneel in een ruzie verwikkeld is. Vertraging. Ongelooflijk.”

Spoedvergadering
Even later gingen de deuren open en vond er een kleine vergadering in de cockpit plaats. Vervolgens kwam de piloot naar buiten om de verwarde passagiers tekst en uitleg te geven. “Even geduld alsjeblieft”, zo klonk het, waarop water werd uitgedeeld en de passagiers achteraan gevraagd werd om naar voor te komen.

“Er zijn baby’s en heel wat kinderen aan boord”, klinkt het bij Lobb. “De piloot doet zijn best, maar niemand begrijpt wat er aan de hand is.”

En even later: “Dit is onwerkelijk”, aldus Lobb. “Er worden twee crewleden van het vliegtuig gezet. Ze moesten één dag met elkaar overeen zien te komen. Een vlucht van één uur naar Belfast. We hebben al allemaal eens moeten samenwerken met mensen die we niet mochten, toch?”

Wachten, wachten en nog eens wachten
Vervolgens moesten de reizigers ruim een uur wachten op nieuwe crewleden, waardoor ze met een vertraging van 90 minuten aankwamen in Belfast.

Ook easyJet zelf zit verveeld met het voorval. “Het klopt dat vlucht EZY835 van Londen Gatwick naar Belfast is teruggekeerd naar de gate om twee leden van het cabinepersoneel te vervangen na een verbale ruzie tussen hen beiden. Om de veiligheid en het comfort van onze passagiers te waarborgen moet ons cabinepersoneel kunnen samenwerken als een team. We willen ons verontschuldigen voor de overlast en de vertraging”, klonk het schuldbewust in een verklaring van de woordvoerder.