Selfies maken cosmeticafabrikanten rijker

Cosmeticafabrikanten varen wel bij de selfie-cultuur. Zo is dankzij sociale media de omzet van make-up bij het Amerikaanse concern Estee Lauder in het laatste boekjaar met bijna 10 procent gestegen.

Dankzij de huidige generatie van mensen die zichzelf perfect opgemaakt fotograferen, boekten Estee Lauders hippe merken als MAC, Bobbi Brown en Smashbox hogere omzetten. Dat schijft de Volkskrant. Vooral de vraag naar lipstick en foundation stijgt door zogenoemde ‘beauty vlogs’ waar sterren miljoenen volgers hebben. Zo wordt YouTube-personaliteit Lilly Singh (foto), met 9 miljoen online volgers, het gezicht van Smashbox genoemd. Andere succesvolle vloggers over make-up zijn Victoria Beckham en Amber Rose die elk via Instagram meer dan 12 miljoen volgers hebben.

“Sociale media worden steeds belangrijker voor de afzet van producten. Daarom blijven wij ons richten op de selfie-cultuur”, aldus bestuursvoorzitter Fabrizio Freda van Estee Lauder in een interview met The Wall Street Journal. Ondanks het feit dat millennials – de generatie die tussen 1980 en 2000 is geboren – relatief minder geld uitgeven aan huidverzorgingsmiddelen, hoopt Freda dat huidverzorgingsmiddelen als huidcrèmes en gezichtsmaskers in de toekomst ook profijt kunnen hebben van internetpersoonlijkheden.