De DrugLijn helpt jongeren van jointjes afblijven via filmpjes op Facebook en YouTube De DrugLijn helpt jongeren van jointjes afblijven via filmpjes op Facebook en YouTube

door
Belga
Leestijd 3 min.

"89 procent van de jongeren tussen 12 en 18 jaar blowt niet". Dat is de basis van de boodschap van de nieuwste campagne van De DrugLijn. De campagne wordt verspreid via sociale media, Facebook en YouTube. Volgens Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) zorgen de filmpjes ervoor dat het thema van cannabisgebruik bij jongeren makkelijker bespreekbaar wordt. Cannabis is en blijft de meest gebruikte illegale drug, ook bij jongeren. Elf procent van alle 12- tot 18-jarigen heeft het voorbije jaar cannabis gerookt, zo blijkt uit de VAD-leerlingenbevraging 2014-2015. De eerste joint wordt meestal opgestoken tussen de 15 en de 16 jaar. "Het mag dan de meest gebruikte drug zijn, we mogen hierbij niet uit het oog verliezen dat de overgrote meerderheid van de jongeren het niet doet", zegt Tom Evenepoel, coördinator van De DrugLijn. Omdat cannabis de drug is waarover De DrugLijn het meest gecontacteerd wordt, ligt de focus op de vragen waar jongeren en hun ouders mee zitten. De campagne wil hen tonen waar ze antwoorden op die vragen vinden.

Het campagnefilmpje voor de jongeren toont dat wie een aangeboden joint afslaat, zeker niet alleen staat in die keuze. Onderzoek toont aan dat jongeren de mate van cannabisgebruik in hun omgeving vaak overschatten. Dit is een van de meest effectieve manieren om aan preventie te doen: jongeren informeren dat niet-gebruik ook onder hun leeftijdsgenoten de norm is, klinkt het.

Het campagnefilmpje voor ouders toont de - weliswaar sterk overdreven - paniek die sommige ouders voelen, als ze hun kind betrappen op cannabisgebruik. De onderliggende boodschap is dat ouders die dit meemaken, zeker niet alleen staan met hun vragen. Informatie kunnen de ouders krijgen via www.druglijn.be. Op die site zijn ook de campagnefilmpjes te zien: klikken op "cannabis" en vervolgens naar beneden scrollen tot je vraag "Ook een jointje? " tegenkomt. "89 procent van de jongeren tussen 12 en 18 jaar blowt niet". Dat is de basis van de boodschap van de nieuwste campagne van De DrugLijn. De campagne wordt verspreid via sociale media, Facebook en YouTube. Volgens Vlaams minister van Welzijn en Volksgezondheid Jo Vandeurzen (CD&V) zorgen de filmpjes ervoor dat het thema van cannabisgebruik bij jongeren makkelijker bespreekbaar wordt. Cannabis is en blijft de meest gebruikte illegale drug, ook bij jongeren. Elf procent van alle 12- tot 18-jarigen heeft het voorbije jaar cannabis gerookt, zo blijkt uit de VAD-leerlingenbevraging 2014-2015. De eerste joint wordt meestal opgestoken tussen de 15 en de 16 jaar. "Het mag dan de meest gebruikte drug zijn, we mogen hierbij niet uit het oog verliezen dat de overgrote meerderheid van de jongeren het niet doet", zegt Tom Evenepoel, coördinator van De DrugLijn. Omdat cannabis de drug is waarover De DrugLijn het meest gecontacteerd wordt, ligt de focus op de vragen waar jongeren en hun ouders mee zitten. De campagne wil hen tonen waar ze antwoorden op die vragen vinden.

Het campagnefilmpje voor de jongeren toont dat wie een aangeboden joint afslaat, zeker niet alleen staat in die keuze. Onderzoek toont aan dat jongeren de mate van cannabisgebruik in hun omgeving vaak overschatten. Dit is een van de meest effectieve manieren om aan preventie te doen: jongeren informeren dat niet-gebruik ook onder hun leeftijdsgenoten de norm is, klinkt het.

Het campagnefilmpje voor ouders toont de - weliswaar sterk overdreven - paniek die sommige ouders voelen, als ze hun kind betrappen op cannabisgebruik. De onderliggende boodschap is dat ouders die dit meemaken, zeker niet alleen staan met hun vragen. Informatie kunnen de ouders krijgen via www.druglijn.be. Op die site zijn ook de campagnefilmpjes te zien: klikken op "cannabis" en vervolgens naar beneden scrollen tot je vraag "Ook een jointje? " tegenkomt.

bron: Belga