Transport over water wordt belangrijker

Bedrijven vervoeren sinds 2010 15% meer goederen via kaaimuren. Volgens Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) bewijst die stijging dat transport via het water steeds belangrijker wordt.
door
Liesbeth
Leestijd 1 min.

De laatste zes jaar werden 26 kaaimuren voor het lossen en laden van schepen aangelegd dankzij het PPS-programma van de Vlaamse overheid. Dat blijkt uit een parlementaire vraag van Vlaams parlementslid Bert Maertens (N-VA) aan minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts (N-VA).

"De bouw van een kaaimuur is voor steeds meer bedrijven een logische stap naar duurzaam ondernemen", legt Maertens uit aan Metro. "Als we minder drukke en kapotgereden wegen en meer verkeersveiligheid willen, dan moeten we transport op het water blijven aanmoedigen. Want elk transport op het water haalt vrachtwagens van onze wegen. En minder trucks op de baan, betekent ook minder CO2-uitstoot, wat positief is voor het milieu."

Maar zo'n project is vrij complex en de investering is duur voor een onderneming alleen. Via het kaaimurenprogramma neemt het Vlaams Gewest 80% van de kosten voor zijn rekening. Het bedrijf betaalt de overige 20%. De laatste zes jaar heeft de overheid op die manier meer dan 18 miljoen euro geïnvesteerd.

"Eind 2016 loopt de PPS-regeling af. Wij hopen dat de financiering verdergezet wordt met een nieuw kaaimurenproject, want het is nu wel duidelijk dat deze investeringen essentieel zijn voor goederenvervoer en onze mobiliteit", besluit Maertens.